Activities per year
Abstract
Begrebet praksisfaglighed blev til i 2018 som en politisk ambition i aftaleteksten ”Praksisfaglighed i Folkeskolen” og blev bl.a. forbundet med et ønske om at få flere elever til at søge erhvervsuddannelser. Praksisfaglighed var på daværende tidspunkt hverken et pædagogisk eller didaktisk begreb eller noget, der fandtes i forskningslitteraturen. Heller ikke aftaleteksten kom med en klar definition.
Siden introduktionen af praksisfaglighed er der imidlertid sket et enormt udviklings- og fortolkningsarbejde af, hvad praksisfaglighed kan være i praksis, især i grundskolekontekst. Fra et grundskoleperspektiv har det vist sig, at begrebet har haft en større gennemslagskraft end udelukkende at være en tilgang, der giver elever lyst til at søge erhvervsskolerne. Denne antologi udfolder denne bredere forståelse. Det gøres gennem kapitler med teoretiske, empiriske og forskningsmæssige eksempler og perspektiver på, at en række velkendte aspekter af læring, pædagogik og undervisning kan genfindes i praksisfaglighed, men i en nyfortolket form.
Antologien tager afsæt i, hvordan praksisfaglighed kan forstås i et historisk perspektiv - hvorfor opstår praksisfaglighed f.eks. i lige præcis den historiske tid, vi befinder os i? Den fortsætter med bidrag, der formidler forskellige indholdsmæssige bud på praksisfaglighed, herunder den mangeårige pædagogisk diskussion om forholdet mellem teori og praksis, og nyere udløbere som materialitet, det fysiske læringsrum og æstetisk læring. Herudover forholder antologien sig også til metoder for, hvordan man kan forske i større skala gennem forskningscirkler og forandringsteori. Dette viser også, hvordan forskere og praktikere kan samarbejde omkring professionel læring om nye begreber og tilgange til undervisning, såsom praksisfaglighed.
Antologien henvender sig således til både praktikere, ledere og forskere inden for det pædagogiske felt på grundskoleområdet.
Siden introduktionen af praksisfaglighed er der imidlertid sket et enormt udviklings- og fortolkningsarbejde af, hvad praksisfaglighed kan være i praksis, især i grundskolekontekst. Fra et grundskoleperspektiv har det vist sig, at begrebet har haft en større gennemslagskraft end udelukkende at være en tilgang, der giver elever lyst til at søge erhvervsskolerne. Denne antologi udfolder denne bredere forståelse. Det gøres gennem kapitler med teoretiske, empiriske og forskningsmæssige eksempler og perspektiver på, at en række velkendte aspekter af læring, pædagogik og undervisning kan genfindes i praksisfaglighed, men i en nyfortolket form.
Antologien tager afsæt i, hvordan praksisfaglighed kan forstås i et historisk perspektiv - hvorfor opstår praksisfaglighed f.eks. i lige præcis den historiske tid, vi befinder os i? Den fortsætter med bidrag, der formidler forskellige indholdsmæssige bud på praksisfaglighed, herunder den mangeårige pædagogisk diskussion om forholdet mellem teori og praksis, og nyere udløbere som materialitet, det fysiske læringsrum og æstetisk læring. Herudover forholder antologien sig også til metoder for, hvordan man kan forske i større skala gennem forskningscirkler og forandringsteori. Dette viser også, hvordan forskere og praktikere kan samarbejde omkring professionel læring om nye begreber og tilgange til undervisning, såsom praksisfaglighed.
Antologien henvender sig således til både praktikere, ledere og forskere inden for det pædagogiske felt på grundskoleområdet.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
---|---|
Number of pages | 142 |
ISBN (Print) | 978-87-7210-753-0 |
Publication status | Published - 2022 |
Series | Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser |
---|---|
ISSN | 2245-7569 |
Activities
- 2 Talks and presentations in private or public companies
-
Praksisfaglighed og STEM - debat på Søborgmødet
Julie Borup Jensen (Lecturer)
6 Sept 2023Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
-
Praksisfaglighed i praksis - uddannelsespolitisk netværk
Julie Borup Jensen (Lecturer)
6 Jun 2023Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies
Research output
- 5 Book chapter
-
Kreativitet og praksisfaglighed
Jensen, J. B., 27 Nov 2023, Praksisfaglighed i Skolen. Rasch-Christensen, A. (ed.). Dafolo Forlag A/S, p. 45-60Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
-
Forskningscirkler og forandringsteori: Fra lokale skridt til begrebslige perspektiver
Jensen, J. B., 2022, Perspektiver på praksisfaglighed: Skoleudvikling og forandring på tværs. Borup Jensen, J. (ed.). Aalborg Universitetsforlag, p. 53-72 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
-
Praksisfaglighed: På vej mod en forståelse
Jensen, J. B., Meyer, B., Friche, N., Andreasen, K. E., Jensen, L. B. & Hansen, I. S., 2022, Perspektiver på praksisfaglighed: Skoleudvikling og forandring på tværs. Borup Jensen, J. (ed.). Aalborg Universitetsforlag, p. 11-30 (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review