Planlagt læring i praksis – hvad hæmmer og fremmer den?

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Artiklen indledes med at redegøre for, at den undersøgte HR-funktion har haft tre læringsmål med at deltage i Center for Organisatorisk Læring (COL): for det første at forbedre eksisterende processer (single loop learning), for det andet at ændre på sine grundlæggende antagelser (double loop learning) og for det tredje at lære-at-lære (deutero learning). Deltagerne vurderer, at udbyttet af COL har været positivt og overbevisende i forhold til de to første mål, men mindre i forhold til det sidste. Herefter diskuteres betydningen dels af den anvendte konsulentmetode med Arbejds- og Refleksionssystemer, dels af spændingen mellem de produktions- og udviklingslogikker, COL-projektet er underlagt, og dels af divergensen mellem HR-funktionens oplevede og officielle version af kompetenceforholdene. Konsulentmetoden vurderes at have fremmet single og double loop learning, men ikke en organisatorisk forankret deteuro learning. De to andre forhold vurderes at have bidraget til uklarheder, træghed i processen og i værste fald nye forsvarsrutiner.
Original languageDanish
Title of host publicationOrganisatorisk læring gennem udviklingsprojekter
EditorsE. Laursen, J.G. Rasmussen
Number of pages43
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2007
Pages121-162
ISBN (Print)9788773077870
Publication statusPublished - 2007

Cite this