Potentiale for flere uheldsdata på baggrund af fejlklassificeringer af ekstrauheld

Mette Kathrine Larsen, Anne Kriegbaum Søgaard Jensen, Camilla Sloth Andersen

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

Af tidligere studier vides det, at der er stor usikkerhed forbundet med den officielle uheldsdatabase, der er grundlag for trafiksikkerhedsarbejdet. Usikkerheden er ikke ønskelig, og lægger op til, at undersøge om der på andre måder kan opnås yderligere kendskab til flere uheldsdata. Andre måder at indsamle data på er ved selvrapportering, forsikringsdata og sygehusdata, dog kan ingen af de nævnte benyttes direkte i trafiksikkerhedsarbejdet, da uheldene ikke stedfæstes. Men hvilke muligheder er der så for flere uheldsdata? Hvis uheld skal indgå i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde, skal de være stedfæstede. Uheld registreret af politiet stedfæstes. Dette omfatter person-og materielskadeuheld samt ekstrauheld, der alle er en del af den officielle uheldsstatistik. Generelt indgår ekstrauheld sjældent i trafiksikkerhedsarbejdet, og udviklingen i antal ekstrauheld præsenteres sjældent. Imidlertid er udviklingen i antal ekstrauheld interessant, da den afviger fra uheldsudviklingen generelt. Antallet af registrerede ekstrauheld er steget fra år 2000 til 2015, ligesom uheldsarten udgør en større og større andel af de samlede registrerede uheld. En stigning i ekstrauheld er ikke et problem i sig selv, men hvis stigingen skyldes, at uheldene ikke er korrekt registrerede, og uheldet dermed burde indgå i den officielle statistik, går værdifulde uheldsdata tabt. Det er således undersøgt, om der ligger et potentiale for flere uheldsdata i de registrerede ekstrauheld, grundet fejlklassificeringer.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Issue number2017
Number of pages13
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2017
EventTrafikdage 2017 - Aalborg, Denmark
Duration: 28 Aug 201729 Aug 2017

Conference

ConferenceTrafikdage 2017
CountryDenmark
CityAalborg
Period28/08/201729/08/2017

Cite this

Larsen, Mette Kathrine ; Jensen, Anne Kriegbaum Søgaard ; Andersen, Camilla Sloth. / Potentiale for flere uheldsdata på baggrund af fejlklassificeringer af ekstrauheld. In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet. 2017 ; No. 2017.
@inproceedings{f15b5dcbfb8d42fba24d43a7615256ce,
title = "Potentiale for flere uheldsdata p{\aa} baggrund af fejlklassificeringer af ekstrauheld",
abstract = "Af tidligere studier vides det, at der er stor usikkerhed forbundet med den officielle uheldsdatabase, der er grundlag for trafiksikkerhedsarbejdet. Usikkerheden er ikke {\o}nskelig, og l{\ae}gger op til, at unders{\o}ge om der p{\aa} andre m{\aa}der kan opn{\aa}s yderligere kendskab til flere uheldsdata. Andre m{\aa}der at indsamle data p{\aa} er ved selvrapportering, forsikringsdata og sygehusdata, dog kan ingen af de n{\ae}vnte benyttes direkte i trafiksikkerhedsarbejdet, da uheldene ikke stedf{\ae}stes. Men hvilke muligheder er der s{\aa} for flere uheldsdata? Hvis uheld skal indg{\aa} i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde, skal de v{\ae}re stedf{\ae}stede. Uheld registreret af politiet stedf{\ae}stes. Dette omfatter person-og materielskadeuheld samt ekstrauheld, der alle er en del af den officielle uheldsstatistik. Generelt indg{\aa}r ekstrauheld sj{\ae}ldent i trafiksikkerhedsarbejdet, og udviklingen i antal ekstrauheld pr{\ae}senteres sj{\ae}ldent. Imidlertid er udviklingen i antal ekstrauheld interessant, da den afviger fra uheldsudviklingen generelt. Antallet af registrerede ekstrauheld er steget fra {\aa}r 2000 til 2015, ligesom uheldsarten udg{\o}r en st{\o}rre og st{\o}rre andel af de samlede registrerede uheld. En stigning i ekstrauheld er ikke et problem i sig selv, men hvis stigingen skyldes, at uheldene ikke er korrekt registrerede, og uheldet dermed burde indg{\aa} i den officielle statistik, g{\aa}r v{\ae}rdifulde uheldsdata tabt. Det er s{\aa}ledes unders{\o}gt, om der ligger et potentiale for flere uheldsdata i de registrerede ekstrauheld, grundet fejlklassificeringer.",
keywords = "Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
author = "Larsen, {Mette Kathrine} and Jensen, {Anne Kriegbaum S{\o}gaard} and Andersen, {Camilla Sloth}",
year = "2017",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",
number = "2017",

}

Potentiale for flere uheldsdata på baggrund af fejlklassificeringer af ekstrauheld. / Larsen, Mette Kathrine; Jensen, Anne Kriegbaum Søgaard; Andersen, Camilla Sloth.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, No. 2017, 2017.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Potentiale for flere uheldsdata på baggrund af fejlklassificeringer af ekstrauheld

AU - Larsen, Mette Kathrine

AU - Jensen, Anne Kriegbaum Søgaard

AU - Andersen, Camilla Sloth

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Af tidligere studier vides det, at der er stor usikkerhed forbundet med den officielle uheldsdatabase, der er grundlag for trafiksikkerhedsarbejdet. Usikkerheden er ikke ønskelig, og lægger op til, at undersøge om der på andre måder kan opnås yderligere kendskab til flere uheldsdata. Andre måder at indsamle data på er ved selvrapportering, forsikringsdata og sygehusdata, dog kan ingen af de nævnte benyttes direkte i trafiksikkerhedsarbejdet, da uheldene ikke stedfæstes. Men hvilke muligheder er der så for flere uheldsdata? Hvis uheld skal indgå i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde, skal de være stedfæstede. Uheld registreret af politiet stedfæstes. Dette omfatter person-og materielskadeuheld samt ekstrauheld, der alle er en del af den officielle uheldsstatistik. Generelt indgår ekstrauheld sjældent i trafiksikkerhedsarbejdet, og udviklingen i antal ekstrauheld præsenteres sjældent. Imidlertid er udviklingen i antal ekstrauheld interessant, da den afviger fra uheldsudviklingen generelt. Antallet af registrerede ekstrauheld er steget fra år 2000 til 2015, ligesom uheldsarten udgør en større og større andel af de samlede registrerede uheld. En stigning i ekstrauheld er ikke et problem i sig selv, men hvis stigingen skyldes, at uheldene ikke er korrekt registrerede, og uheldet dermed burde indgå i den officielle statistik, går værdifulde uheldsdata tabt. Det er således undersøgt, om der ligger et potentiale for flere uheldsdata i de registrerede ekstrauheld, grundet fejlklassificeringer.

AB - Af tidligere studier vides det, at der er stor usikkerhed forbundet med den officielle uheldsdatabase, der er grundlag for trafiksikkerhedsarbejdet. Usikkerheden er ikke ønskelig, og lægger op til, at undersøge om der på andre måder kan opnås yderligere kendskab til flere uheldsdata. Andre måder at indsamle data på er ved selvrapportering, forsikringsdata og sygehusdata, dog kan ingen af de nævnte benyttes direkte i trafiksikkerhedsarbejdet, da uheldene ikke stedfæstes. Men hvilke muligheder er der så for flere uheldsdata? Hvis uheld skal indgå i det stedbestemte trafiksikkerhedsarbejde, skal de være stedfæstede. Uheld registreret af politiet stedfæstes. Dette omfatter person-og materielskadeuheld samt ekstrauheld, der alle er en del af den officielle uheldsstatistik. Generelt indgår ekstrauheld sjældent i trafiksikkerhedsarbejdet, og udviklingen i antal ekstrauheld præsenteres sjældent. Imidlertid er udviklingen i antal ekstrauheld interessant, da den afviger fra uheldsudviklingen generelt. Antallet af registrerede ekstrauheld er steget fra år 2000 til 2015, ligesom uheldsarten udgør en større og større andel af de samlede registrerede uheld. En stigning i ekstrauheld er ikke et problem i sig selv, men hvis stigingen skyldes, at uheldene ikke er korrekt registrerede, og uheldet dermed burde indgå i den officielle statistik, går værdifulde uheldsdata tabt. Det er således undersøgt, om der ligger et potentiale for flere uheldsdata i de registrerede ekstrauheld, grundet fejlklassificeringer.

KW - Trafikdage på Aalborg Universitet

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

IS - 2017

ER -