Praksisnær udvikling af kommunikationen i og på tværs af sygehusafdelinger

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Det kan være svært at tage fat på den interne kommunikation – for hvordan fortæller man en kollega, at hans måde at kommunikere med patienter på ikke er hensigtsmæssig? – eller at hun ikke taler ordentlig til en kollega?
Vores måde at tale på er tæt forbundet med, hvem vi er som mennesker – vores værdier og menneskesyn. Feedback på vores kommunikation vil meget let blive opfattet som kritik ikke bare af os som medarbejdere, men af os som mennesker. Men det at få italesat kommunikation er kernen i en god kommunikationskultur på en arbejdsplads. Det at have et fælles udgangspunkt - en delt viden og opfattelse af, hvad ”god kommunikation er på lige netop vores afdeling”, skaber grobund for, at det bliver lettere at give hinanden feedback på kommunikations – og samarbejdssituationer i det daglige.

I forbindelse med, at der i 2009 imellem Region Nordjylland og de faglige organisationer blev indgået aftale om, at trepartsmidler til kompetenceudvikling skulle anvendes til en forbedring af de kommunikative kvalifikationer og kompetencer hos medarbejderne, har flere sygehusafdelinger i Regionen taget udfordringen op med at fokusere på kommunikationen i afdelingen. Jeg har været så heldig at have samarbejdet med nogle af disse afdelinger om at ”skræddersy” kommunikationstemadage/konferencer, med vægt på, der blev arbejdet med afdelingens særlige fokusområder på det kommunikative felt.
Artiklen sætter fokus på, hvordan brug af videooptagelser fra deltagernes egen praksis, såvel under tilrettelægning som afvikling af temadage/konferencer, kan være en udbytterig og anvendelig metode til udvikling af kommunikationen i en afdeling samt på tværs af samarbejdende afdelinger.
Original languageDanish
Book seriesUCN Seriehæfte
Volumeseriehæfte
Issue number2
Pages (from-to)42-51
Number of pages9
Publication statusPublished - 1 Feb 2012

Cite this