Primus inter pares - paradokser, deadlocks og omveje i gymnasieledelse

Alice Juel Jacobsen, Anders Buch

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

I denne artikel undersøger vi organisatoriske reformforandringer, som de konstrueres i interaktionen mellem ledere og lærere i skolesammenhæng. Det empiriske grundlag er casestudier i danske gymnasieskoler. Ved at benytte en etnografisk fremgangsmåde og et paradoksbegreb knyttet til en forståelse af professioner, udersøges mikroprocesserne, der er i spil i New Public Management-forandringer i skoleregi. I artiklen viser vi, at en position som primus inter pares-leder imellem de professionelle fører til adskillige paradokser, blokeringer og omveje, alle med effekt for arbejdet med forandringer i skolen. Konkrete paradokser identificeres ud fra det empiriske materiale, og primus inter pares-ledelsens udfordringer udfoldes.
Original languageDanish
JournalTidsskrift for Arbejdsliv
Volume18
Issue number3
Pages (from-to)47-63
Number of pages17
ISSN1399-1442
Publication statusPublished - Sept 2016

Cite this