Problemformulering

Søren Peter Olesen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Formålet med dette kapitel er at understøtte problemformuleringsarbejdet samt bidrage til refleksioner over problemorienteret projektarbejde. Kapitlet handler om problemformulering og om, hvordan man kan forholde sig til og håndtere udfordringer i udarbejdelse af problemformuleringer. Det er udarbejdet ud fra erfaringer med og overvejelser om problembaseret læring, PBL, og forskning i socialt arbejde. Selve problemformuleringsfasen er i fokus, men med blik for sammenhængen mellem indledende undren, problemfelt, problemstillinger, forskningsspørgsmål og den videre proces. Jeg kommer ind på, hvorfor en problemformulering er vigtig, og hvad der kendetegner gode problemformuleringer, på hvad en problemformulering er, og hvor begrebet kommer fra, på hvordan man håndterer arbejdet med den, samt forskellige typer af problemformuleringer, herunder et gennemgående eksempel fra min egen forskning. Kapitlet rundes af med oversigter over vigtige punkter i problemformuleringsarbejdet.
Original languageDanish
Title of host publicationForskningsmetode i socialt arbejde
EditorsMonrad Merete, Olesen Søren Peter
Number of pages26
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2018
Edition1. udgave
Pages35-60
Chapter1
ISBN (Print)978-87-412-6388-5
Publication statusPublished - 2018

Cite this