TY - CHAP
T1 - Problemorienteret projektarbejde, PBL og Aalborg-modellen
AU - Feilberg, Casper
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Dette kapitel diskuterer det bærende i den dannelses- og uddannelseskultur,som har udviklet sig inden for de human- og samfundsvidenskabeligeuddannelser på Aalborg Universitet, og som vi forstår somcentralt for Aalborg-modellen. Kapitlet bygger videre på denne bogskapitel 1, som redegjorde for indførelsen af især projektarbejdet og udviklingerneinden for især Aalborg universitets pædagogiske praksisserog modeller. Med udgangspunkt i en ontologisk skelnen mellem denlevede pædagogiske praksis og teoretiske eller profileringsmæssige forsøgpå at indkredse en pædagogisk model, vil dette kapitel diskutere et problembaseretlæringsperspektiv over for et projektpædagogisk perspektivpå Aalborg-modellen. I kapitlet argumenteres der for, at universitetetssærkende ikke er én bestemt teoretisk udlægning eller én model, mensnarere er en særlig dannelses- og uddannelses-kultur inden for institutionen,som på unik og fælles vis eksperimenterer med forskellige formerfor pædagogisk praksis, der fremmer almene træk såvel som den specifikkeuddannelses faglighed. Dette kapitel er et bidrag til denne løbendediskussion, og dermed et perspektiv på, hvad der inden for en bestemtkontekst kan siges at kendetegne en god pædagogisk praksis, til gavn forde studerendes faglighed og dannelse, arbejdstagerne og det demokratiskesamfund. Det sker ved at hente inspiration fra den fælles historisketradition og de erfaringer, som er gjort i forbindelse med de humanogsamfundsvidenskabelige studiers dannelses- og uddannelseskulturpå Aalborg Universitet. Konkret med udgangspunkt i psykologistudieteksemplificeres det, hvordan forskellige pædagogiske modeller somproblemorienteret projektarbejde og problembaseret læring kan spillesammen. Kapitlet er inddelt i to afsnit. I først afsnit diskuteres den aktuellepædagogiske profil kaldet Aalborg PBL-modellen. I den forbindelseredegøres der for Problembaseret lærings teoretiske rødder. I andet afsnitskitseres et nyt perspektiv på Aalborg-modellen, idet der skelnes mellemproblemorienteret projektarbejde og problembaseret læring.
AB - Dette kapitel diskuterer det bærende i den dannelses- og uddannelseskultur,som har udviklet sig inden for de human- og samfundsvidenskabeligeuddannelser på Aalborg Universitet, og som vi forstår somcentralt for Aalborg-modellen. Kapitlet bygger videre på denne bogskapitel 1, som redegjorde for indførelsen af især projektarbejdet og udviklingerneinden for især Aalborg universitets pædagogiske praksisserog modeller. Med udgangspunkt i en ontologisk skelnen mellem denlevede pædagogiske praksis og teoretiske eller profileringsmæssige forsøgpå at indkredse en pædagogisk model, vil dette kapitel diskutere et problembaseretlæringsperspektiv over for et projektpædagogisk perspektivpå Aalborg-modellen. I kapitlet argumenteres der for, at universitetetssærkende ikke er én bestemt teoretisk udlægning eller én model, mensnarere er en særlig dannelses- og uddannelses-kultur inden for institutionen,som på unik og fælles vis eksperimenterer med forskellige formerfor pædagogisk praksis, der fremmer almene træk såvel som den specifikkeuddannelses faglighed. Dette kapitel er et bidrag til denne løbendediskussion, og dermed et perspektiv på, hvad der inden for en bestemtkontekst kan siges at kendetegne en god pædagogisk praksis, til gavn forde studerendes faglighed og dannelse, arbejdstagerne og det demokratiskesamfund. Det sker ved at hente inspiration fra den fælles historisketradition og de erfaringer, som er gjort i forbindelse med de humanogsamfundsvidenskabelige studiers dannelses- og uddannelseskulturpå Aalborg Universitet. Konkret med udgangspunkt i psykologistudieteksemplificeres det, hvordan forskellige pædagogiske modeller somproblemorienteret projektarbejde og problembaseret læring kan spillesammen. Kapitlet er inddelt i to afsnit. I først afsnit diskuteres den aktuellepædagogiske profil kaldet Aalborg PBL-modellen. I den forbindelseredegøres der for Problembaseret lærings teoretiske rødder. I andet afsnitskitseres et nyt perspektiv på Aalborg-modellen, idet der skelnes mellemproblemorienteret projektarbejde og problembaseret læring.
KW - Dannelse
KW - Projektarbejde
KW - Problemorienteret projektarbejde
KW - PBL
KW - Personlig-faglig dannelse
KW - Problembaseret læring
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7210-793-6
T3 - Studier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
SP - 59
EP - 96
BT - Projektarbejdets dannelsespotentiale
PB - Aalborg Universitetsforlag
ER -