Problemorienteret projektarbejde, PBL og Aalborg-modellen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel diskuterer det bærende i den dannelses- og uddannelseskultur,
som har udviklet sig inden for de human- og samfundsvidenskabelige
uddannelser på Aalborg Universitet, og som vi forstår som
centralt for Aalborg-modellen. Kapitlet bygger videre på denne bogs
kapitel 1, som redegjorde for indførelsen af især projektarbejdet og udviklingerne
inden for især Aalborg universitets pædagogiske praksisser
og modeller. Med udgangspunkt i en ontologisk skelnen mellem den
levede pædagogiske praksis og teoretiske eller profileringsmæssige forsøg
på at indkredse en pædagogisk model, vil dette kapitel diskutere et problembaseret
læringsperspektiv over for et projektpædagogisk perspektiv
på Aalborg-modellen. I kapitlet argumenteres der for, at universitetets
særkende ikke er én bestemt teoretisk udlægning eller én model, men
snarere er en særlig dannelses- og uddannelses-kultur inden for institutionen,
som på unik og fælles vis eksperimenterer med forskellige former
for pædagogisk praksis, der fremmer almene træk såvel som den specifikke
uddannelses faglighed. Dette kapitel er et bidrag til denne løbende
diskussion, og dermed et perspektiv på, hvad der inden for en bestemt
kontekst kan siges at kendetegne en god pædagogisk praksis, til gavn for
de studerendes faglighed og dannelse, arbejdstagerne og det demokratiske
samfund. Det sker ved at hente inspiration fra den fælles historiske
tradition og de erfaringer, som er gjort i forbindelse med de humanog
samfundsvidenskabelige studiers dannelses- og uddannelseskultur
på Aalborg Universitet. Konkret med udgangspunkt i psykologistudiet
eksemplificeres det, hvordan forskellige pædagogiske modeller som
problemorienteret projektarbejde og problembaseret læring kan spille
sammen. Kapitlet er inddelt i to afsnit. I først afsnit diskuteres den aktuelle
pædagogiske profil kaldet Aalborg PBL-modellen. I den forbindelse
redegøres der for Problembaseret lærings teoretiske rødder. I andet afsnit
skitseres et nyt perspektiv på Aalborg-modellen, idet der skelnes mellem
problemorienteret projektarbejde og problembaseret læring.
Original languageDanish
Title of host publicationProjektarbejdets dannelsespotentiale
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2022
Pages59-96
Chapter2
ISBN (Print)978-87-7210-793-6
Publication statusPublished - 2022
SeriesStudier i problembaseret læring ved videregående uddannelser
ISSN2246-5804

Cite this