Abstract
I dette paper interesserer vi os for de organisatoriske og faglige ændringer, der er gennemført i kølvandet på de seneste års uddannelsesreformer i Danmark. Management-kulturen har gennem de seneste årtier især sat sit præg på uddannelsessektoren, og i samme periode er diskussionen om professionalisering kommet til at stå centralt, ikke mindst når det gælder ledelse af skoler og uddannelser. På den ene side har man aldrig talt så meget om profession som gennem det seneste årti. På den anden side er der på uddannelsesområdet i samme periode gennemført styringsreformer, der radikalt ændrer vilkårene for professionsudøvelse. På denne baggrund er det vigtigt at se nærmere på sammenhængen mellem introduktion af nye styreformer i det offentlige og vilkårene for at arbejde (og kvalificere sig til at arbejde) professionelt. Vi tager udgangspunkt i to konkrete forhold på skole- og uddannelsesområdet fra de seneste år. Det første er nedlæggelser af mange små skoler og organisering skoler i klynger med central ledelse samt den ideologiske baggrund herfor i rapporterne fra det såkaldte Skolens Rejsehold. Det andet er strategier i forhold til ledelse og professionalisering inden for universiteter og professionshøjskoler og universiteter og de nye institutionelle rammers betydning for dette.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 2012 |
Number of pages | 12 |
Publication status | Published - 2012 |
Event | Nordisk Netværk for Professionsforskning - Århus, Denmark Duration: 25 Oct 2012 → 26 Oct 2012 |
Conference
Conference | Nordisk Netværk for Professionsforskning |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | Århus |
Period | 25/10/2012 → 26/10/2012 |