TY - GEN
T1 - "Hvorfor skal voksne tilbydes undervisning i matematik?"
T2 - en diskursanalytisk tilgang til begrundelsesproblemet
AU - Johansen, Lene Østergaard
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Denne afhandling har fokus på begrundelsesproblemet og på spørgsmålet "Hvorfor skal voksne uden grundlæggende færdigheder i matematik tilbydes undervisning i matematik?" Ifølge Mogens Niss forekommer begrundelser for matematikundervisning sjældent eksplicit, og det er kun i helt særlige tilfælde, at vi kan få adgang til de virkelige årsager for at en bestemt gruppe af elever/studerende/kursister skal tilbydes undervisning i matematik. Da regeringen i efteråret 1999 varslede reform af det danske voksen efter- og videreuddannelsessystem og i den forbindelse introducerede en helt ny uddannelse for voksne Forberedende voksenundervisning (FVU), og et helt nyt fag FVU-matematik, mente jeg, at her var det helt særlige tilfælde, hvor det var muligt at identificere, hvilke begrundelser, der af systemet bliver givet for, at voksne skal tilbydes undervisning i matematik. Afhandlingens forskningsspørgsmål bliver derfor besvaret med udgangspunkt i en analyse af udviklingen af faget FVU-matematik. Forskningsspørgsmål bliver udvidet med følgende arbejdshypotese: I systemet eksisterer der forskellige og modstridende begrundelser for, at voksne uden grundlæggende færdigheder i matematik skal tilbydes undervisning i matematik. Disse modstridende begrundelser hænger sammen med forskellige forestillinger om god matematikundervisning, og om hvad matematikundervisning kan gøre for voksne. I afhandlingen bliver der fokuseret på begrundelser italesat af tre grupper af aktører, der alle har haft indflydelse på udviklingen af FVU-matematik og den dertilhørende fagbeskrivelse. De tre grupper er: (1) Politikere og embedsmænd, der har været involveret i FVU-loven, bemærkningerne og behandlingen af lovforslaget. (2) Uddannelsesplanlæggerne, i denne sammenhæng Lena Lindenskov og Tine Wedege, der har givet mig lov til at følge og indsamle materiale fra deres arbejde med udviklingen af Fagbeskrivelsen og kursuspilotuddannelsen. (3) Matematiklærerne, i denne forbindelse de 25 specielt udvalgte matematiklærere, der fulgte det første efteruddannelseskursus for kommende FVU-matematiklærere - kursuspilotuddannelsen. Jeg har fulgt de 4 ugers internatkursus og optaget og udskrevet stort set alt, hvad der blev sagt på dette efteruddannelsesforløb. Der er indsamlet et meget omfattende datamateriale fra disse tre grupper af aktører, og dette materiale danner grundlag for mine analyser.
AB - Denne afhandling har fokus på begrundelsesproblemet og på spørgsmålet "Hvorfor skal voksne uden grundlæggende færdigheder i matematik tilbydes undervisning i matematik?" Ifølge Mogens Niss forekommer begrundelser for matematikundervisning sjældent eksplicit, og det er kun i helt særlige tilfælde, at vi kan få adgang til de virkelige årsager for at en bestemt gruppe af elever/studerende/kursister skal tilbydes undervisning i matematik. Da regeringen i efteråret 1999 varslede reform af det danske voksen efter- og videreuddannelsessystem og i den forbindelse introducerede en helt ny uddannelse for voksne Forberedende voksenundervisning (FVU), og et helt nyt fag FVU-matematik, mente jeg, at her var det helt særlige tilfælde, hvor det var muligt at identificere, hvilke begrundelser, der af systemet bliver givet for, at voksne skal tilbydes undervisning i matematik. Afhandlingens forskningsspørgsmål bliver derfor besvaret med udgangspunkt i en analyse af udviklingen af faget FVU-matematik. Forskningsspørgsmål bliver udvidet med følgende arbejdshypotese: I systemet eksisterer der forskellige og modstridende begrundelser for, at voksne uden grundlæggende færdigheder i matematik skal tilbydes undervisning i matematik. Disse modstridende begrundelser hænger sammen med forskellige forestillinger om god matematikundervisning, og om hvad matematikundervisning kan gøre for voksne. I afhandlingen bliver der fokuseret på begrundelser italesat af tre grupper af aktører, der alle har haft indflydelse på udviklingen af FVU-matematik og den dertilhørende fagbeskrivelse. De tre grupper er: (1) Politikere og embedsmænd, der har været involveret i FVU-loven, bemærkningerne og behandlingen af lovforslaget. (2) Uddannelsesplanlæggerne, i denne sammenhæng Lena Lindenskov og Tine Wedege, der har givet mig lov til at følge og indsamle materiale fra deres arbejde med udviklingen af Fagbeskrivelsen og kursuspilotuddannelsen. (3) Matematiklærerne, i denne forbindelse de 25 specielt udvalgte matematiklærere, der fulgte det første efteruddannelseskursus for kommende FVU-matematiklærere - kursuspilotuddannelsen. Jeg har fulgt de 4 ugers internatkursus og optaget og udskrevet stort set alt, hvad der blev sagt på dette efteruddannelsesforløb. Der er indsamlet et meget omfattende datamateriale fra disse tre grupper af aktører, og dette materiale danner grundlag for mine analyser.
KW - Voksne og matematik
KW - Matematikundervisningens begrundelsesproblem
KW - Diskursanalyse
KW - Didaktik
KW - Voksenuddannelse
KW - Forberedende voksenundervisninge
KW - FVU
KW - Matematikdidaktik
M3 - Ph.d.-afhandling
SN - 8791543371
PB - Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
CY - Aalborg
ER -