Racialisering og ordblindhed ‒ lærernes håndtering af læse- og skrivevanskeligheder hos ”tosprogede elever” i folkeskolen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Ordblindhed menes at være den mest almindelige indlæringsvanskelighed i skolealderen, men de såkaldte ”tosprogede elever”, med diagnosticeret ordblindhed er underrepræsenteret i folkeskolen (Gellert, 2009). ”Tosprogede elever” har siden 1970’erne været genstand for skolepolitisk debat og pædagogiske interventioner (Buchardt, 2016), men hverken uddannelsessystemet eller forskningen har haft fokus på ”tosprogede elevers” læse- og skrivevanskeligheder i forhold til ordblindhed (Gellert, 2009). Med den manglende opmærksomhed på området er det derfor relevant at undersøge, hvad der kan ligge til grund for denne underrepræsentation af ordblindhed hos ”tosprogede elever”. I denne artikel fokuserer vi på, hvilken betydning kategorierne køn og race får for lærernes opsporing af ordblindhed hos ”tosprogede elever” i folkeskolen. Vores undersøgelse bygger på deltagerobservationer af undervisning samt interviews med lærere og læsevejledere omkring deres praksis med at opspore ordblindhed.
Original languageDanish
JournalTidskrift for professionstudier
Publication statusPublished - Dec 2022

Cite this