Abstract
I samarbejde med Computerworld lavede forskningsgruppen ”Tværinstitutionelt Network om Services og Kunstig Intelligens” i december 2022 en spørgeskemaundersøgelse vedrørende anvendelse af kunstig intelligens i virksomheder og organisationer i Danmark.
Det generelle billede, som undersøgelsen tegner, er flg.:
• AI anvendes primært til interne funktioner og i mindre grad til eksterne kundevendte funktioner.
• Implementeringen af AI-løsninger har overvejende været en succes - de påtænkte funktioner er opfyldt og flere AI-løsninger ventes indført; kun meget få AI systemer har fået udelukkende negative reaktioner fra klienter/brugere.
• De implementerede AI-løsninger har krævet et større tilpasningsarbejde – der er sjældent tale om plug-and-play.
• Implementeringen af AI-løsninger har stillet ændrede kompetencekrav.
• Til gengæld angiver en stor majoritet, at AI-løsningerne ligger i forlængelse af eksisterede IT-løsninger, og at AI-løsningerne ikke har krævet ledelsesændringer.
Det generelle billede, som undersøgelsen tegner, er flg.:
• AI anvendes primært til interne funktioner og i mindre grad til eksterne kundevendte funktioner.
• Implementeringen af AI-løsninger har overvejende været en succes - de påtænkte funktioner er opfyldt og flere AI-løsninger ventes indført; kun meget få AI systemer har fået udelukkende negative reaktioner fra klienter/brugere.
• De implementerede AI-løsninger har krævet et større tilpasningsarbejde – der er sjældent tale om plug-and-play.
• Implementeringen af AI-løsninger har stillet ændrede kompetencekrav.
• Til gengæld angiver en stor majoritet, at AI-løsningerne ligger i forlængelse af eksisterede IT-løsninger, og at AI-løsningerne ikke har krævet ledelsesændringer.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | RUC |
---|---|
Number of pages | 18 |
Publication status | Published - 2023 |