Rejsen som gymnasieelev: Fra kulturel til sproglig sensivitet i interkulturel vejledning

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan ”frafaldstruede” gymnasieelever med etnisk minoritetsbaggrund konstruerer sig selv i vejledningssamtaler, samt denne konstruktions betydning for deres rejse gennem gymnasietiden. Artiklens forskningsmæssige interesse er at flytte blikket fra kultur og etnicitet til deltagernes ytringer med det formål at undersøge, hvordan dette blikskifte kan bidrage til det interkulturelle vejledningsforskningsfelt. Teoretisk er artiklen inspireret af Mikhail Bakhtins dialogisme med fokus på to af hans begreber: Ytring og kronotop (sociokulturel repræsentation betinget af tid og rum). Artiklen er baseret på en undersøgelse, foretaget på tre gymnasier i København og omegn. På baggrund af en kritisk tilgang til interkulturel vejledning samt kronotopisk/dialogiske analyser af udvalgte elevfortællinger argumenterer artiklen for en processuelt baseret sproglig sensitivitet som en kommunikativ kompetence i vejledningssamtaler i interkulturelle kontekster.
Original languageDanish
JournalScandinavian Journal of Intercultural Theory and Practice
ISSN1894-5988
Publication statusAccepted/In press - 2017

Keywords

    Cite this

    @article{f4913026a05d4e6c9f6697601b058ce5,
    title = "Rejsen som gymnasieelev: Fra kulturel til sproglig sensivitet i interkulturel vejledning",
    abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at unders{\o}ge, hvordan ”frafaldstruede” gymnasieelever med etnisk minoritetsbaggrund konstruerer sig selv i vejledningssamtaler, samt denne konstruktions betydning for deres rejse gennem gymnasietiden. Artiklens forskningsm{\ae}ssige interesse er at flytte blikket fra kultur og etnicitet til deltagernes ytringer med det form{\aa}l at unders{\o}ge, hvordan dette blikskifte kan bidrage til det interkulturelle vejledningsforskningsfelt. Teoretisk er artiklen inspireret af Mikhail Bakhtins dialogisme med fokus p{\aa} to af hans begreber: Ytring og kronotop (sociokulturel repr{\ae}sentation betinget af tid og rum). Artiklen er baseret p{\aa} en unders{\o}gelse, foretaget p{\aa} tre gymnasier i K{\o}benhavn og omegn. P{\aa} baggrund af en kritisk tilgang til interkulturel vejledning samt kronotopisk/dialogiske analyser af udvalgte elevfort{\ae}llinger argumenterer artiklen for en processuelt baseret sproglig sensitivitet som en kommunikativ kompetence i vejledningssamtaler i interkulturelle kontekster.",
    keywords = "Interkulturel Vejledning",
    author = "Jamshid Gholamian",
    year = "2017",
    language = "Dansk",
    journal = "F L E K S",
    issn = "1894-5988",
    publisher = "H{\o}gskolen i Oslo og Akershus",

    }

    TY - JOUR

    T1 - Rejsen som gymnasieelev

    T2 - Fra kulturel til sproglig sensivitet i interkulturel vejledning

    AU - Gholamian, Jamshid

    PY - 2017

    Y1 - 2017

    N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan ”frafaldstruede” gymnasieelever med etnisk minoritetsbaggrund konstruerer sig selv i vejledningssamtaler, samt denne konstruktions betydning for deres rejse gennem gymnasietiden. Artiklens forskningsmæssige interesse er at flytte blikket fra kultur og etnicitet til deltagernes ytringer med det formål at undersøge, hvordan dette blikskifte kan bidrage til det interkulturelle vejledningsforskningsfelt. Teoretisk er artiklen inspireret af Mikhail Bakhtins dialogisme med fokus på to af hans begreber: Ytring og kronotop (sociokulturel repræsentation betinget af tid og rum). Artiklen er baseret på en undersøgelse, foretaget på tre gymnasier i København og omegn. På baggrund af en kritisk tilgang til interkulturel vejledning samt kronotopisk/dialogiske analyser af udvalgte elevfortællinger argumenterer artiklen for en processuelt baseret sproglig sensitivitet som en kommunikativ kompetence i vejledningssamtaler i interkulturelle kontekster.

    AB - Formålet med denne artikel er at undersøge, hvordan ”frafaldstruede” gymnasieelever med etnisk minoritetsbaggrund konstruerer sig selv i vejledningssamtaler, samt denne konstruktions betydning for deres rejse gennem gymnasietiden. Artiklens forskningsmæssige interesse er at flytte blikket fra kultur og etnicitet til deltagernes ytringer med det formål at undersøge, hvordan dette blikskifte kan bidrage til det interkulturelle vejledningsforskningsfelt. Teoretisk er artiklen inspireret af Mikhail Bakhtins dialogisme med fokus på to af hans begreber: Ytring og kronotop (sociokulturel repræsentation betinget af tid og rum). Artiklen er baseret på en undersøgelse, foretaget på tre gymnasier i København og omegn. På baggrund af en kritisk tilgang til interkulturel vejledning samt kronotopisk/dialogiske analyser af udvalgte elevfortællinger argumenterer artiklen for en processuelt baseret sproglig sensitivitet som en kommunikativ kompetence i vejledningssamtaler i interkulturelle kontekster.

    KW - Interkulturel Vejledning

    M3 - Tidsskriftartikel

    JO - F L E K S

    JF - F L E K S

    SN - 1894-5988

    ER -