Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange

    Research output: Book/ReportAnthologyResearchpeer-review

    Abstract

    Religionsdidaktik gennemgår en række forskellige tilgange til og traditioner for religionsundervisning i grundskolen. Hvad er fx forskellen på at undervise i religion ud fra fortællinger, ud fra ”livs-spørgsmål” eller ud fra antropologisk feltarbejde? Hvilke videnskabelige inspirationer trækker forskellige former for religionsundervisning på, og hvordan pædagogiseres de?

    Undervisningens indhold er præget af forskellige videnssyn, verdensbilleder og fagdidaktiske valg, der har konsekvenser for, hvad der kan læres. Forfatterne sætter fokus på konsekvenserne af at trække viden produceret ”uden for” skolen ind i pædagogisk praksis. Samtidig er antologien et bud på, hvordan man kan arbejde fagligt med fagets didaktik.

    Religionsdidaktik henvender sig især til læreruddannelsens undervisningsfag kristendomskundskab/religion, men kan med fordel læses af alle, der beskæftiger sig fagligt med religion, didaktik og curriculumstudier.
    Original languageDanish
    Place of PublicationKøbenhavn
    PublisherHans Reitzels Forlag
    Edition1
    Number of pages263
    ISBN (Print)978-87-412-6298-7
    ISBN (Electronic)9788741265452
    Publication statusPublished - 2016
    SeriesLærerbiblioteket

    Cite this