Review-artikel: Mediernes økonomidækning har konsekvenser – men hvilke?

Research output: Working paperResearchpeer-review

67 Downloads (Pure)

Abstract

Mediernes økonomidækning har ofte en bias, og det kan have økonomiske og politiske konsekvenser. I forskningen påvises bias ud fra tre dimensioner: konjunkturdækningen, økonomiske paradigmer og interesser. En skæv dækning kan flytte forbrugerforventninger i en negativ retning, ændre den politiske dagsorden, flytte stemmer, bidrage til skift i elitens tankesæt eller omvendt netop opretholde status quo. En mindre del af forskningen peger på, at mediernes dækning af økonomien reelt ingen betydning har. Der mangler forskning i økonomidækningens betydning for mediebrugeren, realøkonomien og økonomisk politikskifte. Den journalistisk udfordring er at undgå at tale økonomien op eller ned, samtidig med at den dominerende økonomiforståelse altid bør kunne udfordres.
Original languageDanish
Pages1-14
Number of pages14
Publication statusUnpublished - 13 Jul 2016

Cite this