Samskabelse som læringsbaseret forandringspraksis: Når udvikling i organisationer kræver læring og ikke udelukkende styring

Tinna Knudsen, Britta Møller

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen bidrager med et redskab til konsulenters, chefers og lederes arbejde med at designe for læringsbaserede forandringer i organisationer gennem samskabelse mellem offentlige og civile aktører. Redskabet er en analyseramme for, hvorvidt de samskabende praksisser anlægger et lærings- og/eller udelukkende et styringsperspektiv. Fire begrebspar præsenteres, diskuteres og eksemplificeres i forhold til, om samskabelse mellem de offentlige og civile aktører fremstår som en proces: 1) for fælles udforskning og/eller deltagelse, 2) mellem gensidigt afhængige og/eller adskilte aktører, 3) der har sagen og praksis i centrum og/eller er en metode, 4) der er i kontinuitet med og/eller er afgrænset fra praksis.
Original languageDanish
JournalLederliv.dk
Number of pages11
Publication statusPublished - 2018

Cite this