Samskabelse som læringsbaseret forandringspraksis

Når udvikling i organisationer kræver læring og ikke udelukkende styring

Tinna Knudsen, Britta Møller

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen bidrager med et redskab til konsulenters, chefers og lederes arbejde med at designe for læringsbaserede forandringer i organisationer gennem samskabelse mellem offentlige og civile aktører. Redskabet er en analyseramme for, hvorvidt de samskabende praksisser anlægger et lærings- og/eller udelukkende et styringsperspektiv. Fire begrebspar præsenteres, diskuteres og eksemplificeres i forhold til, om samskabelse mellem de offentlige og civile aktører fremstår som en proces: 1) for fælles udforskning og/eller deltagelse, 2) mellem gensidigt afhængige og/eller adskilte aktører, 3) der har sagen og praksis i centrum og/eller er en metode, 4) der er i kontinuitet med og/eller er afgrænset fra praksis.
Original languageDanish
JournalLederliv.dk
Number of pages11
Publication statusPublished - 2018

Cite this

@article{3592934f077344b497f5714b868ffc83,
title = "Samskabelse som l{\ae}ringsbaseret forandringspraksis: N{\aa}r udvikling i organisationer kr{\ae}ver l{\ae}ring og ikke udelukkende styring",
abstract = "Artiklen bidrager med et redskab til konsulenters, chefers og lederes arbejde med at designe for l{\ae}ringsbaserede forandringer i organisationer gennem samskabelse mellem offentlige og civile akt{\o}rer. Redskabet er en analyseramme for, hvorvidt de samskabende praksisser anl{\ae}gger et l{\ae}rings- og/eller udelukkende et styringsperspektiv. Fire begrebspar pr{\ae}senteres, diskuteres og eksemplificeres i forhold til, om samskabelse mellem de offentlige og civile akt{\o}rer fremst{\aa}r som en proces: 1) for f{\ae}lles udforskning og/eller deltagelse, 2) mellem gensidigt afh{\ae}ngige og/eller adskilte akt{\o}rer, 3) der har sagen og praksis i centrum og/eller er en metode, 4) der er i kontinuitet med og/eller er afgr{\ae}nset fra praksis.",
keywords = "samskabelse, Offentlige organisationer, Forandringsprocesser, l{\ae}ring, praksisl{\ae}ring, pragmatisme",
author = "Tinna Knudsen and Britta M{\o}ller",
year = "2018",
language = "Dansk",
journal = "Lederliv.dk",

}

Samskabelse som læringsbaseret forandringspraksis : Når udvikling i organisationer kræver læring og ikke udelukkende styring. / Knudsen, Tinna; Møller, Britta.

In: Lederliv.dk, 2018.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Samskabelse som læringsbaseret forandringspraksis

T2 - Når udvikling i organisationer kræver læring og ikke udelukkende styring

AU - Knudsen, Tinna

AU - Møller, Britta

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Artiklen bidrager med et redskab til konsulenters, chefers og lederes arbejde med at designe for læringsbaserede forandringer i organisationer gennem samskabelse mellem offentlige og civile aktører. Redskabet er en analyseramme for, hvorvidt de samskabende praksisser anlægger et lærings- og/eller udelukkende et styringsperspektiv. Fire begrebspar præsenteres, diskuteres og eksemplificeres i forhold til, om samskabelse mellem de offentlige og civile aktører fremstår som en proces: 1) for fælles udforskning og/eller deltagelse, 2) mellem gensidigt afhængige og/eller adskilte aktører, 3) der har sagen og praksis i centrum og/eller er en metode, 4) der er i kontinuitet med og/eller er afgrænset fra praksis.

AB - Artiklen bidrager med et redskab til konsulenters, chefers og lederes arbejde med at designe for læringsbaserede forandringer i organisationer gennem samskabelse mellem offentlige og civile aktører. Redskabet er en analyseramme for, hvorvidt de samskabende praksisser anlægger et lærings- og/eller udelukkende et styringsperspektiv. Fire begrebspar præsenteres, diskuteres og eksemplificeres i forhold til, om samskabelse mellem de offentlige og civile aktører fremstår som en proces: 1) for fælles udforskning og/eller deltagelse, 2) mellem gensidigt afhængige og/eller adskilte aktører, 3) der har sagen og praksis i centrum og/eller er en metode, 4) der er i kontinuitet med og/eller er afgrænset fra praksis.

KW - samskabelse

KW - Offentlige organisationer

KW - Forandringsprocesser

KW - læring

KW - praksislæring

KW - pragmatisme

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Lederliv.dk

JF - Lederliv.dk

ER -