TY - CHAP
T1 - Sandhed, skønhed og videnskab
AU - Juel Jacobsen, Alice
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Kapitlet undersøger grænserne mellem videnskabelig og kunstnerisk produktion og fremstilling i forskningen. Et endeligt svar på spørgsmålet om grænserne mellem sandhed, skønhed og videnskab må forblive åbent, men kapitlet lægger vægt på reflekteret, begrebslig afklaring, som har konsekvens for forståelse og håndtering af empiri i forskningspraksis. Kapitlets bidrag er på den baggrund begrebsanalytisk, empirisk og metodisk og relateret til studier af organisatoriske forandringsprocesser. Kapitlet inviterer til videnskabsteoretisk og metodisk refleksion og kan på den baggrund siges at bidrage fra et metaperspektiv med overvejelser af forskningspraktisk karakter. Kapitlet Sandhed, skønhed eller videnskab? er produceret i forlængelse af erfaringer fra egen forskning i organisatorisk forandring i gymnasiet og de tilhørende udfordringer med at finde vej i præciseringen af narrativ tilgang (Juel Jacobsen, 2009). Kapitlet kan desuden betragtes som en forsættelse af artiklen Der var engang …– narrativer i organisationsforskningen, hvor forskellige narrative positioner og tilhørende konkret anvendelse af empiriske narrativer er eksemplificeret (Juel Jacobsen, 2006).
AB - Kapitlet undersøger grænserne mellem videnskabelig og kunstnerisk produktion og fremstilling i forskningen. Et endeligt svar på spørgsmålet om grænserne mellem sandhed, skønhed og videnskab må forblive åbent, men kapitlet lægger vægt på reflekteret, begrebslig afklaring, som har konsekvens for forståelse og håndtering af empiri i forskningspraksis. Kapitlets bidrag er på den baggrund begrebsanalytisk, empirisk og metodisk og relateret til studier af organisatoriske forandringsprocesser. Kapitlet inviterer til videnskabsteoretisk og metodisk refleksion og kan på den baggrund siges at bidrage fra et metaperspektiv med overvejelser af forskningspraktisk karakter. Kapitlet Sandhed, skønhed eller videnskab? er produceret i forlængelse af erfaringer fra egen forskning i organisatorisk forandring i gymnasiet og de tilhørende udfordringer med at finde vej i præciseringen af narrativ tilgang (Juel Jacobsen, 2009). Kapitlet kan desuden betragtes som en forsættelse af artiklen Der var engang …– narrativer i organisationsforskningen, hvor forskellige narrative positioner og tilhørende konkret anvendelse af empiriske narrativer er eksemplificeret (Juel Jacobsen, 2006).
M3 - Bidrag til bog/antologi
VL - 1
T3 - Serie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies
SP - 26
EP - 44
BT - Refleksiv praksis
A2 - Bilfeldt, Annette
A2 - Bloch-Poulsen, Jørgen
A2 - Børsen, Tom
A2 - Gammelby, Marie Louise
A2 - Højbjerg, Karin
A2 - Juel Jacobsen, Alice
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -