Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen

Peter Bukovica Gundersen, Anne-Mette Nortvig, Rasmus Leth Jørnø

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I dette kapitel præsenteres anvendelsen og udviklingen af scenariebaseret undervisning i en sygeplejerskeuddannelse. Gennem inddragelse af simulatoren, den legemsstore programmerbare dukke, Nursing Anne™, har de studerende i scenarierne skulle påtage sig rollen som sygeplejerske og dermed træffe relevante valg i situationen samt udføre sygeplejefaglige handlinger i relation hertil. Vi har i denne undervisning identificeret to rammesætninger - eller kontekstualiseringer - af scenariebaserede undervisning.
Den ene kalder vi den evaluerende. Her opstilles tydelige læringsmål og læringsveje, som de studerende skal gennemgå, og som er detaljeret gennemtænkt af underviserne. Den evaluerende ramme lægger stor vægt på debriefing-fasen, der giver mulighed for refleksion og evaluering af elevernes præstationer efter afviklingen af scenariet.
Den anden ramme, den eksplorative, lægger i højere grad op til at de studerende undersøger alternative handlingsforløb, og læringsudbyttet her ligger mere i selve afprøvningen i scenariet end i debriefing-fasen.
Forfatterne har observeret undervisning, gennemført interviews med fem hold sygeplejerskestuderende og deres undervisere samt deltaget i workshops til videndeling om og videreudvikling af den scenariebaserede undervisning. Med baggrund i denne empiri vil bidraget til antologien derfor kunne karakteriseres som casestudier og praksisbeskrivelser af scenariebaseret undervisning med fokus på analyse og udvikling af scenariebaserede didaktiske designs.
Original languageDanish
Title of host publicationHvad er scenariedidaktik?
EditorsThorkild Hanghøj, Morten Misfeldt, Jeppe Bundsgaard, Simon Skov Fought, Vibeke Hetmar
Number of pages17
Volume1
Place of PublicationAarhus
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication date2017
Edition1
Pages223-240
ISBN (Print)978877249675
Publication statusPublished - 2017
SeriesDidaktiske studier
Number2
ISSN2446-4546

Cite this

Gundersen, P. B., Nortvig, A-M., & Jørnø, R. L. (2017). Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen. In T. Hanghøj, M. Misfeldt, J. Bundsgaard, S. Skov Fought, & V. Hetmar (Eds.), Hvad er scenariedidaktik? (1 ed., Vol. 1, pp. 223-240). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier, No. 2
Gundersen, Peter Bukovica ; Nortvig, Anne-Mette ; Jørnø, Rasmus Leth . / Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen. Hvad er scenariedidaktik?. editor / Thorkild Hanghøj ; Morten Misfeldt ; Jeppe Bundsgaard ; Simon Skov Fought ; Vibeke Hetmar. Vol. 1 1. ed. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. pp. 223-240 (Didaktiske studier; No. 2).
@inbook{dfb2d3a9064d46d3881810ebdbc4e0e0,
title = "Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen",
abstract = "I dette kapitel pr{\ae}senteres anvendelsen og udviklingen af scenariebaseret undervisning i en sygeplejerskeuddannelse. Gennem inddragelse af simulatoren, den legemsstore programmerbare dukke, Nursing Anne™, har de studerende i scenarierne skulle p{\aa}tage sig rollen som sygeplejerske og dermed tr{\ae}ffe relevante valg i situationen samt udf{\o}re sygeplejefaglige handlinger i relation hertil. Vi har i denne undervisning identificeret to rammes{\ae}tninger - eller kontekstualiseringer - af scenariebaserede undervisning. Den ene kalder vi den evaluerende. Her opstilles tydelige l{\ae}ringsm{\aa}l og l{\ae}ringsveje, som de studerende skal gennemg{\aa}, og som er detaljeret gennemt{\ae}nkt af underviserne. Den evaluerende ramme l{\ae}gger stor v{\ae}gt p{\aa} debriefing-fasen, der giver mulighed for refleksion og evaluering af elevernes pr{\ae}stationer efter afviklingen af scenariet.Den anden ramme, den eksplorative, l{\ae}gger i h{\o}jere grad op til at de studerende unders{\o}ger alternative handlingsforl{\o}b, og l{\ae}ringsudbyttet her ligger mere i selve afpr{\o}vningen i scenariet end i debriefing-fasen.Forfatterne har observeret undervisning, gennemf{\o}rt interviews med fem hold sygeplejerskestuderende og deres undervisere samt deltaget i workshops til videndeling om og videreudvikling af den scenariebaserede undervisning. Med baggrund i denne empiri vil bidraget til antologien derfor kunne karakteriseres som casestudier og praksisbeskrivelser af scenariebaseret undervisning med fokus p{\aa} analyse og udvikling af scenariebaserede didaktiske designs.",
author = "Gundersen, {Peter Bukovica} and Anne-Mette Nortvig and J{\o}rn{\o}, {Rasmus Leth}",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978877249675",
volume = "1",
series = "Didaktiske studier",
number = "2",
pages = "223--240",
editor = "Thorkild Hangh{\o}j and Morten Misfeldt and Jeppe Bundsgaard and {Skov Fought}, Simon and Vibeke Hetmar",
booktitle = "Hvad er scenariedidaktik?",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
address = "Danmark",
edition = "1",

}

Gundersen, PB, Nortvig, A-M & Jørnø, RL 2017, Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen. in T Hanghøj, M Misfeldt, J Bundsgaard, S Skov Fought & V Hetmar (eds), Hvad er scenariedidaktik?. 1 edn, vol. 1, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus, Didaktiske studier, no. 2, pp. 223-240.

Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen. / Gundersen, Peter Bukovica; Nortvig, Anne-Mette; Jørnø, Rasmus Leth .

Hvad er scenariedidaktik?. ed. / Thorkild Hanghøj; Morten Misfeldt; Jeppe Bundsgaard; Simon Skov Fought; Vibeke Hetmar. Vol. 1 1. ed. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2017. p. 223-240 (Didaktiske studier; No. 2).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen

AU - Gundersen, Peter Bukovica

AU - Nortvig, Anne-Mette

AU - Jørnø, Rasmus Leth

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - I dette kapitel præsenteres anvendelsen og udviklingen af scenariebaseret undervisning i en sygeplejerskeuddannelse. Gennem inddragelse af simulatoren, den legemsstore programmerbare dukke, Nursing Anne™, har de studerende i scenarierne skulle påtage sig rollen som sygeplejerske og dermed træffe relevante valg i situationen samt udføre sygeplejefaglige handlinger i relation hertil. Vi har i denne undervisning identificeret to rammesætninger - eller kontekstualiseringer - af scenariebaserede undervisning. Den ene kalder vi den evaluerende. Her opstilles tydelige læringsmål og læringsveje, som de studerende skal gennemgå, og som er detaljeret gennemtænkt af underviserne. Den evaluerende ramme lægger stor vægt på debriefing-fasen, der giver mulighed for refleksion og evaluering af elevernes præstationer efter afviklingen af scenariet.Den anden ramme, den eksplorative, lægger i højere grad op til at de studerende undersøger alternative handlingsforløb, og læringsudbyttet her ligger mere i selve afprøvningen i scenariet end i debriefing-fasen.Forfatterne har observeret undervisning, gennemført interviews med fem hold sygeplejerskestuderende og deres undervisere samt deltaget i workshops til videndeling om og videreudvikling af den scenariebaserede undervisning. Med baggrund i denne empiri vil bidraget til antologien derfor kunne karakteriseres som casestudier og praksisbeskrivelser af scenariebaseret undervisning med fokus på analyse og udvikling af scenariebaserede didaktiske designs.

AB - I dette kapitel præsenteres anvendelsen og udviklingen af scenariebaseret undervisning i en sygeplejerskeuddannelse. Gennem inddragelse af simulatoren, den legemsstore programmerbare dukke, Nursing Anne™, har de studerende i scenarierne skulle påtage sig rollen som sygeplejerske og dermed træffe relevante valg i situationen samt udføre sygeplejefaglige handlinger i relation hertil. Vi har i denne undervisning identificeret to rammesætninger - eller kontekstualiseringer - af scenariebaserede undervisning. Den ene kalder vi den evaluerende. Her opstilles tydelige læringsmål og læringsveje, som de studerende skal gennemgå, og som er detaljeret gennemtænkt af underviserne. Den evaluerende ramme lægger stor vægt på debriefing-fasen, der giver mulighed for refleksion og evaluering af elevernes præstationer efter afviklingen af scenariet.Den anden ramme, den eksplorative, lægger i højere grad op til at de studerende undersøger alternative handlingsforløb, og læringsudbyttet her ligger mere i selve afprøvningen i scenariet end i debriefing-fasen.Forfatterne har observeret undervisning, gennemført interviews med fem hold sygeplejerskestuderende og deres undervisere samt deltaget i workshops til videndeling om og videreudvikling af den scenariebaserede undervisning. Med baggrund i denne empiri vil bidraget til antologien derfor kunne karakteriseres som casestudier og praksisbeskrivelser af scenariebaseret undervisning med fokus på analyse og udvikling af scenariebaserede didaktiske designs.

UR - https://unipress.dk/udgivelser/h/hvad-er-scenariedidaktik/

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978877249675

VL - 1

T3 - Didaktiske studier

SP - 223

EP - 240

BT - Hvad er scenariedidaktik?

A2 - Hanghøj, Thorkild

A2 - Misfeldt, Morten

A2 - Bundsgaard, Jeppe

A2 - Skov Fought, Simon

A2 - Hetmar, Vibeke

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -

Gundersen PB, Nortvig A-M, Jørnø RL. Scenariebaseret undervisning i sygeplejeuddannelsen. In Hanghøj T, Misfeldt M, Bundsgaard J, Skov Fought S, Hetmar V, editors, Hvad er scenariedidaktik?. 1 ed. Vol. 1. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2017. p. 223-240. (Didaktiske studier; No. 2).