Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis: Analyser af dilemmaer og didaktiske udfordringer ved selvforvaltede læringsrum på professionsrettede uddannelser i Danmark

Verner Larsen, Annette Rasmussen, Helle Bækkelund Sørensen

Research output: Book/ReportReportResearch

66 Downloads (Pure)

Abstract

Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus på selvforvaltede læringsrum i problembaserede pædagogikker, dvs. særligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udmønter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udgør en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opnås dette styrkes motivation og studieengagement.
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherDanske Professionshøjskoler
Volume1
Edition1
Number of pages106
Publication statusPublished - 2018

Cite this

@book{ae216f49a0bb4fb08f3fe0c543e9b11c,
title = "Selvforvaltede l{\ae}ringsrum i p{\ae}dagogisk praksis: Analyser af dilemmaer og didaktiske udfordringer ved selvforvaltede l{\ae}ringsrum p{\aa} professionsrettede uddannelser i Danmark",
abstract = "Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus p{\aa} selvforvaltede l{\ae}ringsrum i problembaserede p{\ae}dagogikker, dvs. s{\ae}rligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udm{\o}nter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udg{\o}r en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opn{\aa}s dette styrkes motivation og studieengagement.",
author = "Verner Larsen and Annette Rasmussen and S{\o}rensen, {Helle B{\ae}kkelund}",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "1",
publisher = "Danske Professionsh{\o}jskoler",
edition = "1",

}

Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis : Analyser af dilemmaer og didaktiske udfordringer ved selvforvaltede læringsrum på professionsrettede uddannelser i Danmark. / Larsen, Verner; Rasmussen, Annette; Sørensen, Helle Bækkelund.

1 ed. Aalborg : Danske Professionshøjskoler, 2018. 106 p.

Research output: Book/ReportReportResearch

TY - RPRT

T1 - Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis

T2 - Analyser af dilemmaer og didaktiske udfordringer ved selvforvaltede læringsrum på professionsrettede uddannelser i Danmark

AU - Larsen, Verner

AU - Rasmussen, Annette

AU - Sørensen, Helle Bækkelund

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus på selvforvaltede læringsrum i problembaserede pædagogikker, dvs. særligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udmønter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udgør en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opnås dette styrkes motivation og studieengagement.

AB - Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus på selvforvaltede læringsrum i problembaserede pædagogikker, dvs. særligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udmønter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udgør en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opnås dette styrkes motivation og studieengagement.

M3 - Rapport

VL - 1

BT - Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis

PB - Danske Professionshøjskoler

CY - Aalborg

ER -