Selvforvaltede læringsrum i pædagogisk praksis: Analyser af dilemmaer og didaktiske udfordringer ved selvforvaltede læringsrum på professionsrettede uddannelser i Danmark

Verner Larsen, Annette Rasmussen, Helle Bækkelund Sørensen

Research output: Book/ReportReportResearch

289 Downloads (Pure)

Abstract

Rapporten er et resultat af et nyligt afsluttet forskningsprojekt om studieaktivitetsmodellen med fokus på selvforvaltede læringsrum i problembaserede pædagogikker, dvs. særligt aktiviteter i kvadrant 2, 3 og 4. I et uddannelsessociologisk perspektiv fremstilles, hvordan de strukturelle mekanismer bag selvforvaltning virker og udmønter sig i forskellige dilemmaer. En central pointe er, at dilemmaerne udgør en vigtig del af selvforvaltningspotentialet, hvorfor de ikke skal elimineres, men balanceres. Opnås dette styrkes motivation og studieengagement.
Original languageDanish
Place of PublicationAalborg
PublisherDanske Professionshøjskoler
Volume1
Edition1
Number of pages106
Publication statusPublished - 2018

Cite this