Selvstændig i stedet for at spørge om hjælp: digitale ambitioner og kompetencer blandt unge med kognitive handicap

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen af Weber og Kanstrup sætter fokus på unge med kognitive handikap og deres digitale kompetencer og ambitioner med henblik på at udvikle strategier til at understøtte de unge. Weber og Kanstrup peger bl.a. på, at digitale formater kan have kommunikative fordele for unge med kognitive handikap, fordi flere foretrækker at kommunikere visuelt frem for verbalt. For de unge med kognitive handikap peger artiklen på at digitale teknologier rummer potentialer for anerkendelse, fællesskab og selvstændighed. Artiklen understreger de unges digitale selvstændighed, og at de unge ikke skal beskyttes imod det digitale. Snarere peger artiklen på et behov for at understøtte de unge i deres digitale færden, så de bliver inkluderet frem for ekskluderet.
Original languageDanish
JournalSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Volume163
Issue number2021-2
Pages (from-to)60-68
Number of pages9
ISSN0904-3535
Publication statusPublished - 1 Sept 2021

Cite this