Sikkerhedsmæssig effekt af strækningshastighedskontrol i Storbritannien

Bo Brassøe, Jonas W. Johansen, Jens Chr. Overgaard Madsen, Harry Lahrmann

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

Der knytter sig væsentlige sikkerhedsmæssige potentialer til at sikre, at bilisterne i højere grad overholder hastighedsgrænserne. Høje hastigheder giver flere og mere alvorlige uheld. Den teknologiske udvikling har bevirket, at der gennem de seneste 20 år er udviklet systemer, der muliggør automatiske hastighedskontroller. For nylig er der gennemført en dansk evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af punktbaseret hastighedskontrol ved anvendelse af såkaldte stærekasser. Et muligt og potentielt mere effektivt alternativ er strækningsbaseret hastighedskontrol, hvor den automatiske hastighedskontrol
gennemføres på baggrund af registreringer af bilisterne gennemsnitlige rejsehastighed over sammenhængende vejstrækninger. Artiklen omhandler en evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af strækningsbaseret hastighedskontrol belyst via ændringer i hastighedsniveauer og uheldsforekomster før og efter etableringen af strækningshastighedskontrol på udvalgte lokaliteter i Storbritannien. Studiet dokumenterer, at indførelsen af strækningsbaseret hastighedskontrol medfører signifikante og betydelige reduktioner i hastigheder og uheldsforekomster. Evalueringens resultater taler for, at strækningsbaserede hastighedskontroller i højere grad end stærekasser vil kunne forbedre trafiksikkerheden.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages14
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2011
EventTrafikdage 2010 - Aalborg, Denmark
Duration: 22 Aug 201123 Aug 2011

Conference

ConferenceTrafikdage 2010
CountryDenmark
CityAalborg
Period22/08/201123/08/2011

Cite this

@inproceedings{1356cad7372242bc9dd2f0bb4e71f668,
title = "Sikkerhedsm{\ae}ssig effekt af str{\ae}kningshastighedskontrol i Storbritannien",
abstract = "Der knytter sig v{\ae}sentlige sikkerhedsm{\ae}ssige potentialer til at sikre, at bilisterne i h{\o}jere grad overholder hastighedsgr{\ae}nserne. H{\o}je hastigheder giver flere og mere alvorlige uheld. Den teknologiske udvikling har bevirket, at der gennem de seneste 20 {\aa}r er udviklet systemer, der muligg{\o}r automatiske hastighedskontroller. For nylig er der gennemf{\o}rt en dansk evaluering af de sikkerhedsm{\ae}ssige effekter af punktbaseret hastighedskontrol ved anvendelse af s{\aa}kaldte st{\ae}rekasser. Et muligt og potentielt mere effektivt alternativ er str{\ae}kningsbaseret hastighedskontrol, hvor den automatiske hastighedskontrolgennemf{\o}res p{\aa} baggrund af registreringer af bilisterne gennemsnitlige rejsehastighed over sammenh{\ae}ngende vejstr{\ae}kninger. Artiklen omhandler en evaluering af de sikkerhedsm{\ae}ssige effekter af str{\ae}kningsbaseret hastighedskontrol belyst via {\ae}ndringer i hastighedsniveauer og uheldsforekomster f{\o}r og efter etableringen af str{\ae}kningshastighedskontrol p{\aa} udvalgte lokaliteter i Storbritannien. Studiet dokumenterer, at indf{\o}relsen af str{\ae}kningsbaseret hastighedskontrol medf{\o}rer signifikante og betydelige reduktioner i hastigheder og uheldsforekomster. Evalueringens resultater taler for, at str{\ae}kningsbaserede hastighedskontroller i h{\o}jere grad end st{\ae}rekasser vil kunne forbedre trafiksikkerheden.",
author = "Bo Brass{\o}e and Johansen, {Jonas W.} and Madsen, {Jens Chr. Overgaard} and Harry Lahrmann",
year = "2011",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Sikkerhedsmæssig effekt af strækningshastighedskontrol i Storbritannien. / Brassøe, Bo; Johansen, Jonas W.; Madsen, Jens Chr. Overgaard; Lahrmann, Harry.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2011.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Sikkerhedsmæssig effekt af strækningshastighedskontrol i Storbritannien

AU - Brassøe, Bo

AU - Johansen, Jonas W.

AU - Madsen, Jens Chr. Overgaard

AU - Lahrmann, Harry

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Der knytter sig væsentlige sikkerhedsmæssige potentialer til at sikre, at bilisterne i højere grad overholder hastighedsgrænserne. Høje hastigheder giver flere og mere alvorlige uheld. Den teknologiske udvikling har bevirket, at der gennem de seneste 20 år er udviklet systemer, der muliggør automatiske hastighedskontroller. For nylig er der gennemført en dansk evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af punktbaseret hastighedskontrol ved anvendelse af såkaldte stærekasser. Et muligt og potentielt mere effektivt alternativ er strækningsbaseret hastighedskontrol, hvor den automatiske hastighedskontrolgennemføres på baggrund af registreringer af bilisterne gennemsnitlige rejsehastighed over sammenhængende vejstrækninger. Artiklen omhandler en evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af strækningsbaseret hastighedskontrol belyst via ændringer i hastighedsniveauer og uheldsforekomster før og efter etableringen af strækningshastighedskontrol på udvalgte lokaliteter i Storbritannien. Studiet dokumenterer, at indførelsen af strækningsbaseret hastighedskontrol medfører signifikante og betydelige reduktioner i hastigheder og uheldsforekomster. Evalueringens resultater taler for, at strækningsbaserede hastighedskontroller i højere grad end stærekasser vil kunne forbedre trafiksikkerheden.

AB - Der knytter sig væsentlige sikkerhedsmæssige potentialer til at sikre, at bilisterne i højere grad overholder hastighedsgrænserne. Høje hastigheder giver flere og mere alvorlige uheld. Den teknologiske udvikling har bevirket, at der gennem de seneste 20 år er udviklet systemer, der muliggør automatiske hastighedskontroller. For nylig er der gennemført en dansk evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af punktbaseret hastighedskontrol ved anvendelse af såkaldte stærekasser. Et muligt og potentielt mere effektivt alternativ er strækningsbaseret hastighedskontrol, hvor den automatiske hastighedskontrolgennemføres på baggrund af registreringer af bilisterne gennemsnitlige rejsehastighed over sammenhængende vejstrækninger. Artiklen omhandler en evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af strækningsbaseret hastighedskontrol belyst via ændringer i hastighedsniveauer og uheldsforekomster før og efter etableringen af strækningshastighedskontrol på udvalgte lokaliteter i Storbritannien. Studiet dokumenterer, at indførelsen af strækningsbaseret hastighedskontrol medfører signifikante og betydelige reduktioner i hastigheder og uheldsforekomster. Evalueringens resultater taler for, at strækningsbaserede hastighedskontroller i højere grad end stærekasser vil kunne forbedre trafiksikkerheden.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -