Sikkerhedsmæssig effekt af strækningshastighedskontrol i Storbritannien

Bo Brassøe, Jonas W. Johansen, Jens Chr. Overgaard Madsen, Harry Lahrmann

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

Der knytter sig væsentlige sikkerhedsmæssige potentialer til at sikre, at bilisterne i højere grad overholder hastighedsgrænserne. Høje hastigheder giver flere og mere alvorlige uheld. Den teknologiske udvikling har bevirket, at der gennem de seneste 20 år er udviklet systemer, der muliggør automatiske hastighedskontroller. For nylig er der gennemført en dansk evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af punktbaseret hastighedskontrol ved anvendelse af såkaldte stærekasser. Et muligt og potentielt mere effektivt alternativ er strækningsbaseret hastighedskontrol, hvor den automatiske hastighedskontrol
gennemføres på baggrund af registreringer af bilisterne gennemsnitlige rejsehastighed over sammenhængende vejstrækninger. Artiklen omhandler en evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af strækningsbaseret hastighedskontrol belyst via ændringer i hastighedsniveauer og uheldsforekomster før og efter etableringen af strækningshastighedskontrol på udvalgte lokaliteter i Storbritannien. Studiet dokumenterer, at indførelsen af strækningsbaseret hastighedskontrol medfører signifikante og betydelige reduktioner i hastigheder og uheldsforekomster. Evalueringens resultater taler for, at strækningsbaserede hastighedskontroller i højere grad end stærekasser vil kunne forbedre trafiksikkerheden.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages14
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2011
EventTrafikdage 2010 - Aalborg, Denmark
Duration: 22 Aug 201123 Aug 2011

Conference

ConferenceTrafikdage 2010
Country/TerritoryDenmark
CityAalborg
Period22/08/201123/08/2011

Cite this