TY - UNPB
T1 - Skalérbarhed for virksomheder
T2 - En opskrift til at opnå skaleringspotentiale i små og mellemstore virksomheder og hos vækstiværksættere
AU - Nielsen, Christian
AU - Lund, Morten
N1 - Skalérbarhed - Her får du opskriften til skabe skaleringspotentiale i din virksomhed!
Denne artikel har fokus på konceptet skalérbarhed. Den giver også anvisninger til, hvad der skal til for at opnå dette. Artiklen præsenterer en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en version med et større skaleringspotentiale.
Derudover introducerer den en tre-trins model, der udfordrer, hvordan man traditionelt samtænker vækst, kapacitetsbegrænsninger og synergieffekter.
Udgivet: 2015
PY - 2015/3/10
Y1 - 2015/3/10
N2 - Ny forskning fra Aalborg Universitet viser, hvordan virksomheder og iværksættere kan arbejde hen imod, at optimere skalérbarheden af deres forretningsmodeller, og dermed blive til vækstvirksomheder og vækstiværksættere. Vigtigheden af at indlejre ny viden, nye teknologier og innovative koncepter i sunde forretningsmodeller, synes at være et alment anerkendt ordsprog i erhvervskredse. Det er med tiden ligefrem blevet en politisk- og markedsføringsmæssig floskel på højde med ’det er bundlinien, der tæller’. Vores forskning viser, at det er utilstrækkeligt at stille sig tilfreds med blot en bundlinieforbedring, eller en effektivisering af den eksisterende forretningsmodel. I hvert fald ikke, hvis man ønsker, at skabe Danmarks næste erhvervseventyr. Derfor sætter vi i dette notat fokus på konceptet skalérbarhed, samt hvad der skal til for at opnå dette. Dette notat giver en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en ny version med et større skaleringspotentiale. For mere generel baggrundsviden om forretningsmodeller, og hvordan man arbejder med at analysere, designe, teste og udvikle dem, henvises der til www.bmdc.aau.dk.
AB - Ny forskning fra Aalborg Universitet viser, hvordan virksomheder og iværksættere kan arbejde hen imod, at optimere skalérbarheden af deres forretningsmodeller, og dermed blive til vækstvirksomheder og vækstiværksættere. Vigtigheden af at indlejre ny viden, nye teknologier og innovative koncepter i sunde forretningsmodeller, synes at være et alment anerkendt ordsprog i erhvervskredse. Det er med tiden ligefrem blevet en politisk- og markedsføringsmæssig floskel på højde med ’det er bundlinien, der tæller’. Vores forskning viser, at det er utilstrækkeligt at stille sig tilfreds med blot en bundlinieforbedring, eller en effektivisering af den eksisterende forretningsmodel. I hvert fald ikke, hvis man ønsker, at skabe Danmarks næste erhvervseventyr. Derfor sætter vi i dette notat fokus på konceptet skalérbarhed, samt hvad der skal til for at opnå dette. Dette notat giver en opskrift til virksomheder, der ønsker at designe eller re-designe deres forretningsmodel til en ny version med et større skaleringspotentiale. For mere generel baggrundsviden om forretningsmodeller, og hvordan man arbejder med at analysere, designe, teste og udvikle dem, henvises der til www.bmdc.aau.dk.
KW - Skalérbarhed
KW - Skaleringspotentiale
KW - Forretningsmodel
KW - Opskrift
KW - Vækstvirksomheder
KW - Tre-trins-model
M3 - Working paper
BT - Skalérbarhed for virksomheder
ER -