Abstract
Prøver og karakterer har længe været centrale i uddannelsessystemet,
men den præstationskultur, de skubber til, har sat gang
i en vigtig diskussion om, hvordan prøver og karakterer påvirker
elevernes læring og trivsel. I dag eksperimenteres der derfor
mange steder med at reducere eller fjerne prøver og karakterer
for at styrke læring og trivsel blandt eleverne.
Skole uden prøver og karakterer undersøger erfaringer fra fri- og
efterskoler, der arbejder med alternative feedbackformer. Den
viser, hvordan elevernes motivation ændrer sig, når der skrues
ned for prøver og karakterer, men også hvordan læring, trivsel
og dannelse forudsætter en stærk feedbackkultur.
Bogen henvender sig til lærere, undervisere og skoleledere og
kan give inspiration til, hvordan man kan arbejde med at skabe
motivation blandt eleverne og styrke feedback uden prøver og
karakterer. Bogen rejser også en bredere diskussion om betydningen
af prøver og karakterer for skole og uddannelse, som er
relevant for også uddannelsesledere, politikere og beslutningstagere,
der er optaget af bedømmelsesformer, læring, dannelse
og trivsel i uddannelsessystemet i dag.
Bogen er skrevet af ungdoms- og pædagogiske forskere og udgivet
i samarbejde med Efterskolerne og Friskolerne som en del
af Center for Ungdomsforsknings bogserie Ungdomsliv.
men den præstationskultur, de skubber til, har sat gang
i en vigtig diskussion om, hvordan prøver og karakterer påvirker
elevernes læring og trivsel. I dag eksperimenteres der derfor
mange steder med at reducere eller fjerne prøver og karakterer
for at styrke læring og trivsel blandt eleverne.
Skole uden prøver og karakterer undersøger erfaringer fra fri- og
efterskoler, der arbejder med alternative feedbackformer. Den
viser, hvordan elevernes motivation ændrer sig, når der skrues
ned for prøver og karakterer, men også hvordan læring, trivsel
og dannelse forudsætter en stærk feedbackkultur.
Bogen henvender sig til lærere, undervisere og skoleledere og
kan give inspiration til, hvordan man kan arbejde med at skabe
motivation blandt eleverne og styrke feedback uden prøver og
karakterer. Bogen rejser også en bredere diskussion om betydningen
af prøver og karakterer for skole og uddannelse, som er
relevant for også uddannelsesledere, politikere og beslutningstagere,
der er optaget af bedømmelsesformer, læring, dannelse
og trivsel i uddannelsessystemet i dag.
Bogen er skrevet af ungdoms- og pædagogiske forskere og udgivet
i samarbejde med Efterskolerne og Friskolerne som en del
af Center for Ungdomsforsknings bogserie Ungdomsliv.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Aalborg |
---|---|
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Volume | 1 |
Edition | 1 |
Number of pages | 219 |
ISBN (Print) | 9788775730445, 2445-5075 |
Publication status | Published - 1 Mar 2025 |
Series | Ungdomsliv |
---|---|
Number | 1 |
Volume | 5 |
ISSN | 2445-5075 |