Skolebaseret Udviklingsprojekt i Naturfagene (SUN): Afsluttende rapport for et fireårigt forløb 2014-2018

Dorte Ågård, Jan Sølberg, Keld Nielsen, Lars Brian Krogh, Nina Waadegaard, Steen Hoffmann

    Research output: Book/ReportReportResearch

    Abstract

    SUN var et langsigtet, skolebaseret udviklingsprojekt, der involverede både lærere i naturfagene, deres faggrupper og skoleledelsen i en integreret proces, rettet mod de deltagende skolers undervisnings- og udviklingskultur. I SUN-projektet blev der således afprøvet et nyt koncept for efteruddannelse og skoleudvikling. Nyt for DASG og nyt for skolerne.
    Projektet byggede på lærernes aktive deltagelse, men dets ramme og målsætning rakte ud over de individuelle lærere. Projektet var dermed meget anderledes end traditionelle former for efteruddannelse, der sædvanligvis er rettet mod enkeltlærere.
    Projektets struktur og indhold var baseret på forskning i lærer- og skoleudvikling, og projektet var et forsøg på at implementere nogle internationale idéer i en dansk gymnasiesammenhæng. I løbet af projektet ændrede det sig på baggrund af de indhøstede erfaringer. Perspektivet blev udvidet, således at projektet i sine to sidste år også omfattede skolernes ledelse og tillige fik ekstra fokus på faggruppekoordinatorernes rolle.
    De lærere, der deltog i projektet, var alle fra naturfagene, men den udviklingsfilosofi, der lå bag projektet, og de erfaringer, der er opnået, kan bruges i forbindelse med udvikling i alle fag.
    I projektets sidste to år var projektet desuden – takket være en bevilling fra Lundbeckfonden – genstand for ledsageforskning, ligesom bevillingen gav ekstra ressourcer til udvikling af nye kursuskoncepter.
    Denne rapport handler således både om, hvad vi gjorde i projektet, hvorledes det udviklede sig, og om, hvad der gennem forskningen blev kortlagt om effekterne.
    Det var ambitiøst, dristigt, opløftende og lærerigt, men også kompliceret og udfordrende.
    Original languageDanish
    Number of pages34
    Publication statusPublished - 2018

    Cite this