Skolens nye eksperter

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.
Original languageDanish
Title of host publicationDansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år : Da skolen blev sin egen, 1920-1970
EditorsNing de Coninck-Smith, Charlotte Appel
Number of pages15
Volume4
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication dateOct 2014
Pages242-256
Chapter13
Commissioning bodyInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus
ISBN (Print)9788771241365
Publication statusPublished - Oct 2014

Cite this

Ydesen, C. (2014). Skolens nye eksperter. In N. de Coninck-Smith, & C. Appel (Eds.), Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år: Da skolen blev sin egen, 1920-1970 (Vol. 4, pp. 242-256). Aarhus Universitetsforlag.
Ydesen, Christian. / Skolens nye eksperter. Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år: Da skolen blev sin egen, 1920-1970. editor / Ning de Coninck-Smith ; Charlotte Appel. Vol. 4 Aarhus Universitetsforlag, 2014. pp. 242-256
@inbook{2fb560de9ab045079ad5978f5d8d2b0c,
title = "Skolens nye eksperter",
abstract = "I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange st{\o}rre danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestr{\ae}belse p{\aa} at udskille de b{\o}rn, der ikke kunne f{\o}lge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle {\aa}r meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis {\ae}ndrede karakter.",
author = "Christian Ydesen",
year = "2014",
month = "10",
language = "Dansk",
isbn = "9788771241365",
volume = "4",
pages = "242--256",
editor = "{de Coninck-Smith}, Ning and Charlotte Appel",
booktitle = "Dansk skolehistorie. Hverdag, vilk{\aa}r og visioner gennem 500 {\aa}r",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
address = "Danmark",

}

Ydesen, C 2014, Skolens nye eksperter. in N de Coninck-Smith & C Appel (eds), Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år: Da skolen blev sin egen, 1920-1970. vol. 4, Aarhus Universitetsforlag, pp. 242-256.

Skolens nye eksperter. / Ydesen, Christian.

Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år: Da skolen blev sin egen, 1920-1970. ed. / Ning de Coninck-Smith; Charlotte Appel. Vol. 4 Aarhus Universitetsforlag, 2014. p. 242-256.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Skolens nye eksperter

AU - Ydesen, Christian

PY - 2014/10

Y1 - 2014/10

N2 - I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.

AB - I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.

UR - http://samples.pubhub.dk/9788771840162.pdf

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788771241365

VL - 4

SP - 242

EP - 256

BT - Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år

A2 - de Coninck-Smith, Ning

A2 - Appel, Charlotte

PB - Aarhus Universitetsforlag

ER -

Ydesen C. Skolens nye eksperter. In de Coninck-Smith N, Appel C, editors, Dansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år: Da skolen blev sin egen, 1920-1970. Vol. 4. Aarhus Universitetsforlag. 2014. p. 242-256