Skolens nye eksperter

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I slutningen af 1940’erne blev der oprettet skolepsykologiske kontorer i mange større danske byer. Skolepsykologien var en del af det ret unge videnskabsfag psykologi, og den blev et redskab i skolens bestræbelse på at udskille de børn, der ikke kunne følge den almindelige under- visning. Forventningerne til denne praksis var store, men efter nogle år meldte kritikken sig, og skolepsykologernes praksis ændrede karakter.
Original languageDanish
Title of host publicationDansk skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år : Da skolen blev sin egen, 1920-1970
EditorsNing de Coninck-Smith, Charlotte Appel
Number of pages15
Volume4
PublisherAarhus Universitetsforlag
Publication dateOct 2014
Pages242-256
Chapter13
Commissioning bodyInstitut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus
ISBN (Print)9788771241365
Publication statusPublished - Oct 2014

Cite this