Skolens produktion af muslimskhed

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Folkeskolen har jævnligt været omdrejningspunkt for panik om relationer mellem ‘dansk kultur’ og ‘muslimsk kultur’, og skolefaget Kristendomskundskab har ofte - sammen med f.eks. spiseregler og badeforhæng – været på f.eks. mediernes dagsorden.
Men hvordan tager spørgsmål om ‘religion’/‘kultur’ sig ud hvis man studerer det i klasserummet og når det faglige indhold er defineret som religion? Hvilken viden om ‘religion’ produceres? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår panikker om ‘muslimskhed’ og ‘danskhed’/‘kristenhed’ i klasserummets taler og andre praktikker? Denne artikel kaster lys over hvordan skolen også er med til at producere forestillinger om muslimer, og giver samtidig en indføring i hvordan denne viden er produceret forskningsmæssigt: Hvordan kan man via observation og interview undersøge hvad (her) religion bliver gjort til – hvordan det særligt tager sig ud – i skolen.
Original languageDanish
Article number7
JournalUnge Paedagoger
Volume2016
Issue number2
Pages (from-to)67-73
Number of pages7
ISSN0106-5386
Publication statusPublished - 2016

Cite this