Abstract

Projektet har som kombineret udviklings- og forskningsprojekt fokus på elevers egenproduktion og elevinddragelse og har som formål at undersøge:

1. hvordan elevernes digitale egenproduktion faciliterer deres læreprocesser og kvalificerer deres faglige og tværfaglige læringsresultater
2. hvordan it-didaktiske rammer har indflydelse på elevernes faglige udbytte, engagement og motivation, når eleverne som didaktiske designere inddrages i tilrettelæggelsen af undervisningens form, rammer og indhold
3. hvordan it kan frigøre tid til mere undervisning

I det følgende tages der udgangspunkt i dette formål i den hensigt at besvare og reflektere over ovenstående spørgsmål i relation til hovedformålet. Se endvidere punkt 11 for uddybende besvarelser og refleksioner.

I projektet har vi undersøgt, hvordan elevernes digitale produktion faciliterer deres læreprocesser og kvalificerer deres faglige og tværfaglige læringsresultater. Vi kan indkredse en række forhold og aktiviteter, som er medvirkende til dette. I det følgende gøres der rede for disse, men det er væsentligt at understrege, at disse forhold og aktiviteter skal ses i forhold til det lærersatte it- didaktiske rammedesign. Samtidig skal det understreges, at når vi anvender begrebet eleverne, så anvendes begrebet generelt (se i øvrigt sidste afsnit i punkt 11 samt punkterne 13 og 14). Vi besvarer spørgsmålene hver for sig, men besvarelserne skal forstås relateret til hinanden.
Original languageDanish
Number of pages38
Commissioning bodyUndervisningsministeriet
Publication statusPublished - 2016

Cite this

@book{cb9cd65bae1a459693d7f53b4d8a61ad,
title = "SLUTEVALUERINGS-RAPPORT. December 2015: Projekt. Elevers egenproduktion og elevinddragelse",
abstract = "Projektet har som kombineret udviklings- og forskningsprojekt fokus p{\aa} elevers egenproduktion og elevinddragelse og har som form{\aa}l at unders{\o}ge:1. hvordan elevernes digitale egenproduktion faciliterer deres l{\ae}reprocesser og kvalificerer deres faglige og tv{\ae}rfaglige l{\ae}ringsresultater2. hvordan it-didaktiske rammer har indflydelse p{\aa} elevernes faglige udbytte, engagement og motivation, n{\aa}r eleverne som didaktiske designere inddrages i tilrettel{\ae}ggelsen af undervisningens form, rammer og indhold3. hvordan it kan frig{\o}re tid til mere undervisningI det f{\o}lgende tages der udgangspunkt i dette form{\aa}l i den hensigt at besvare og reflektere over ovenst{\aa}ende sp{\o}rgsm{\aa}l i relation til hovedform{\aa}let. Se endvidere punkt 11 for uddybende besvarelser og refleksioner.I projektet har vi unders{\o}gt, hvordan elevernes digitale produktion faciliterer deres l{\ae}reprocesser og kvalificerer deres faglige og tv{\ae}rfaglige l{\ae}ringsresultater. Vi kan indkredse en r{\ae}kke forhold og aktiviteter, som er medvirkende til dette. I det f{\o}lgende g{\o}res der rede for disse, men det er v{\ae}sentligt at understrege, at disse forhold og aktiviteter skal ses i forhold til det l{\ae}rersatte it- didaktiske rammedesign. Samtidig skal det understreges, at n{\aa}r vi anvender begrebet eleverne, s{\aa} anvendes begrebet generelt (se i {\o}vrigt sidste afsnit i punkt 11 samt punkterne 13 og 14). Vi besvarer sp{\o}rgsm{\aa}lene hver for sig, men besvarelserne skal forst{\aa}s relateret til hinanden.",
keywords = "didaktiske designere, digital produktion, m{\aa}l, evaluering, kreativitet, innovation, it, elevinddragelse, skoleudvikling",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Ellen Tweddell} and Karoff, {Helle Skovbjerg} and Stine Ejsing-Duun and Henningsen, {Birgitte S{\o}lbeck} and Susana Tosca and Jesper Bremholm",
year = "2016",
language = "Dansk",

}

SLUTEVALUERINGS-RAPPORT. December 2015 : Projekt. Elevers egenproduktion og elevinddragelse . / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin Ellen Tweddell; Karoff, Helle Skovbjerg; Ejsing-Duun, Stine; Henningsen, Birgitte Sølbeck; Tosca, Susana ; Bremholm, Jesper.

2016. 38 p.

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

TY - RPRT

T1 - SLUTEVALUERINGS-RAPPORT. December 2015

T2 - Projekt. Elevers egenproduktion og elevinddragelse

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin Ellen Tweddell

AU - Karoff, Helle Skovbjerg

AU - Ejsing-Duun, Stine

AU - Henningsen, Birgitte Sølbeck

AU - Tosca, Susana

AU - Bremholm, Jesper

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Projektet har som kombineret udviklings- og forskningsprojekt fokus på elevers egenproduktion og elevinddragelse og har som formål at undersøge:1. hvordan elevernes digitale egenproduktion faciliterer deres læreprocesser og kvalificerer deres faglige og tværfaglige læringsresultater2. hvordan it-didaktiske rammer har indflydelse på elevernes faglige udbytte, engagement og motivation, når eleverne som didaktiske designere inddrages i tilrettelæggelsen af undervisningens form, rammer og indhold3. hvordan it kan frigøre tid til mere undervisningI det følgende tages der udgangspunkt i dette formål i den hensigt at besvare og reflektere over ovenstående spørgsmål i relation til hovedformålet. Se endvidere punkt 11 for uddybende besvarelser og refleksioner.I projektet har vi undersøgt, hvordan elevernes digitale produktion faciliterer deres læreprocesser og kvalificerer deres faglige og tværfaglige læringsresultater. Vi kan indkredse en række forhold og aktiviteter, som er medvirkende til dette. I det følgende gøres der rede for disse, men det er væsentligt at understrege, at disse forhold og aktiviteter skal ses i forhold til det lærersatte it- didaktiske rammedesign. Samtidig skal det understreges, at når vi anvender begrebet eleverne, så anvendes begrebet generelt (se i øvrigt sidste afsnit i punkt 11 samt punkterne 13 og 14). Vi besvarer spørgsmålene hver for sig, men besvarelserne skal forstås relateret til hinanden.

AB - Projektet har som kombineret udviklings- og forskningsprojekt fokus på elevers egenproduktion og elevinddragelse og har som formål at undersøge:1. hvordan elevernes digitale egenproduktion faciliterer deres læreprocesser og kvalificerer deres faglige og tværfaglige læringsresultater2. hvordan it-didaktiske rammer har indflydelse på elevernes faglige udbytte, engagement og motivation, når eleverne som didaktiske designere inddrages i tilrettelæggelsen af undervisningens form, rammer og indhold3. hvordan it kan frigøre tid til mere undervisningI det følgende tages der udgangspunkt i dette formål i den hensigt at besvare og reflektere over ovenstående spørgsmål i relation til hovedformålet. Se endvidere punkt 11 for uddybende besvarelser og refleksioner.I projektet har vi undersøgt, hvordan elevernes digitale produktion faciliterer deres læreprocesser og kvalificerer deres faglige og tværfaglige læringsresultater. Vi kan indkredse en række forhold og aktiviteter, som er medvirkende til dette. I det følgende gøres der rede for disse, men det er væsentligt at understrege, at disse forhold og aktiviteter skal ses i forhold til det lærersatte it- didaktiske rammedesign. Samtidig skal det understreges, at når vi anvender begrebet eleverne, så anvendes begrebet generelt (se i øvrigt sidste afsnit i punkt 11 samt punkterne 13 og 14). Vi besvarer spørgsmålene hver for sig, men besvarelserne skal forstås relateret til hinanden.

KW - didaktiske designere

KW - digital produktion

KW - mål

KW - evaluering

KW - kreativitet

KW - innovation

KW - it

KW - elevinddragelse

KW - skoleudvikling

M3 - Rapport

BT - SLUTEVALUERINGS-RAPPORT. December 2015

ER -