Social upcycling - Innovationsledelse begynder ikke med nytænkning

Charlotte Wegener, Marie Aakjær

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel handler om upcycling – et begreb skabt ved at kombinere re-cycling (at genbruge) og up-grading (at tilføre værdi, opgradere). Upcycling er genbrug, hvor noget gammelt sættes ind i en ny kontekst, kombineres med noget andet på en ny måde eller bliver brugt til et nyt formål, hvilket skaber mere værdi, end der var før. Begrebet er velkendt inden for design og bæredygtig produktion; det vil sige, inden for områder, der skaber materielle produkter. I kapitlet ser vi nærmere på, hvordan upcycling kan inspirere offentlige organisationer, der overvejende har processer, relationer og ydelser som sine produkter. Vi kalder det ”social upcycling”. Gennem to eksempler illustrerer vi, hvordan social upcycling kan se ud i praksis, når mennesker får mulighed for at mobilisere deres ressourcer på nye måder og bidrage til lokal værdiskabelse. Social upcycling som ledelsestilgang handler om at åbne for nye former for deltagelse, se potentielle forbindelser mellem lokale udfordringer og aktiviteter og trække tråde til relevante samarbejdspartnere. Med begrebet social upcycling som pejlemærke giver vi et bud på innovationsledelse som en form for kapacitetsopbygning, der balancerer forandring og stabilitet, nyt og gammelt, vovemod og besindighed.
Original languageDanish
Title of host publicationLedelse af offentlig innovation : Organisering, praksis og værdiskabelse
EditorsDitte Thøgersen, Anne Reff Pedersen
PublisherSamfundslitteratur
Publication date2022
Edition1
Pages143-157
Chapter8
ISBN (Print)9788759340400
Publication statusPublished - 2022

Cite this