Sociale medier i undervisning og uddannelse

Potentialer og problematikker

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

24 Downloads (Pure)

Abstract

denne oversigtsartikel præsenterer og diskuterer vi potentialer og problematikker ved sociale medier i undervisning og uddannelse. Begrebet ’sociale medier’ begyndte at vinde indpas omkring 2008-2009 som afløser
for termen ’web 2.0’, der siden 2004 havde været en samlebetegnelse for en række populære tjenester såsom Twitter, Youtube og Facebook. I artiklen indleder vi med tage et historisk blik på fremkomsten af ’web 2.0’ og ’sociale medier’, som vi derefter knytter nærmere til uddannelse og undervisning. Her fremhæver vi potentialerne ved sociale medier og giver nogle eksempler på pædagogisk brug. Det gør vi ved at diskutere sociale medier som henholdsvis netværk, værktøjer og som koncept. Efterfølgende vil vi fremhæve nogle problematikker og spændingsfelter ved de sociale medier. Det gør vi under overskrifterne: Reel vs ideel praksis, Spændingsfelter mellem sociale medier og formel uddannelse og sidst som Overvågningskapitalisme og kommercialisme. Endeligt samler vi de to tråde i et afsluttende afsnit, hvor vi syntetiserer og diskuterer sociale mediers rolle i undervisning og uddannelse
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Volume12
Issue number21
Pages (from-to)1-11
Number of pages11
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - 20 May 2019

Cite this

@article{d7058e4d65cd40f3a801f56d7fa0e52d,
title = "Sociale medier i undervisning og uddannelse: Potentialer og problematikker",
abstract = "denne oversigtsartikel pr{\ae}senterer og diskuterer vi potentialer og problematikker ved sociale medier i undervisning og uddannelse. Begrebet ’sociale medier’ begyndte at vinde indpas omkring 2008-2009 som afl{\o}ser for termen ’web 2.0’, der siden 2004 havde v{\ae}ret en samlebetegnelse for en r{\ae}kke popul{\ae}re tjenester s{\aa}som Twitter, Youtube og Facebook. I artiklen indleder vi med tage et historisk blik p{\aa} fremkomsten af ’web 2.0’ og ’sociale medier’, som vi derefter knytter n{\ae}rmere til uddannelse og undervisning. Her fremh{\ae}ver vi potentialerne ved sociale medier og giver nogle eksempler p{\aa} p{\ae}dagogisk brug. Det g{\o}r vi ved at diskutere sociale medier som henholdsvis netv{\ae}rk, v{\ae}rkt{\o}jer og som koncept. Efterf{\o}lgende vil vi fremh{\ae}ve nogle problematikker og sp{\ae}ndingsfelter ved de sociale medier. Det g{\o}r vi under overskrifterne: Reel vs ideel praksis, Sp{\ae}ndingsfelter mellem sociale medier og formel uddannelse og sidst som Overv{\aa}gningskapitalisme og kommercialisme. Endeligt samler vi de to tr{\aa}de i et afsluttende afsnit, hvor vi syntetiserer og diskuterer sociale mediers rolle i undervisning og uddannelse",
keywords = "Sociale medier, Uddannelse, Undervisning, Digital l{\ae}ring",
author = "Thomas Ryberg and S{\o}rensen, {Mia Thyrre}",
year = "2019",
month = "5",
day = "20",
doi = "ttps://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112894",
language = "Dansk",
volume = "12",
pages = "1--11",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "21",

}

Sociale medier i undervisning og uddannelse : Potentialer og problematikker. / Ryberg, Thomas; Sørensen, Mia Thyrre.

In: Læring og Medier, Vol. 12, No. 21, 20.05.2019, p. 1-11.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Sociale medier i undervisning og uddannelse

T2 - Potentialer og problematikker

AU - Ryberg, Thomas

AU - Sørensen, Mia Thyrre

PY - 2019/5/20

Y1 - 2019/5/20

N2 - denne oversigtsartikel præsenterer og diskuterer vi potentialer og problematikker ved sociale medier i undervisning og uddannelse. Begrebet ’sociale medier’ begyndte at vinde indpas omkring 2008-2009 som afløser for termen ’web 2.0’, der siden 2004 havde været en samlebetegnelse for en række populære tjenester såsom Twitter, Youtube og Facebook. I artiklen indleder vi med tage et historisk blik på fremkomsten af ’web 2.0’ og ’sociale medier’, som vi derefter knytter nærmere til uddannelse og undervisning. Her fremhæver vi potentialerne ved sociale medier og giver nogle eksempler på pædagogisk brug. Det gør vi ved at diskutere sociale medier som henholdsvis netværk, værktøjer og som koncept. Efterfølgende vil vi fremhæve nogle problematikker og spændingsfelter ved de sociale medier. Det gør vi under overskrifterne: Reel vs ideel praksis, Spændingsfelter mellem sociale medier og formel uddannelse og sidst som Overvågningskapitalisme og kommercialisme. Endeligt samler vi de to tråde i et afsluttende afsnit, hvor vi syntetiserer og diskuterer sociale mediers rolle i undervisning og uddannelse

AB - denne oversigtsartikel præsenterer og diskuterer vi potentialer og problematikker ved sociale medier i undervisning og uddannelse. Begrebet ’sociale medier’ begyndte at vinde indpas omkring 2008-2009 som afløser for termen ’web 2.0’, der siden 2004 havde været en samlebetegnelse for en række populære tjenester såsom Twitter, Youtube og Facebook. I artiklen indleder vi med tage et historisk blik på fremkomsten af ’web 2.0’ og ’sociale medier’, som vi derefter knytter nærmere til uddannelse og undervisning. Her fremhæver vi potentialerne ved sociale medier og giver nogle eksempler på pædagogisk brug. Det gør vi ved at diskutere sociale medier som henholdsvis netværk, værktøjer og som koncept. Efterfølgende vil vi fremhæve nogle problematikker og spændingsfelter ved de sociale medier. Det gør vi under overskrifterne: Reel vs ideel praksis, Spændingsfelter mellem sociale medier og formel uddannelse og sidst som Overvågningskapitalisme og kommercialisme. Endeligt samler vi de to tråde i et afsluttende afsnit, hvor vi syntetiserer og diskuterer sociale mediers rolle i undervisning og uddannelse

KW - Sociale medier

KW - Uddannelse

KW - Undervisning

KW - Digital læring

U2 - ttps://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112894

DO - ttps://doi.org/10.7146/lom.v12i21.112894

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 12

SP - 1

EP - 11

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 21

ER -