Abstract
Et redskab i det socialpædagogiske arbejde er at bruge musik og dans som en måde at aktivere minder og give et aktivt indhold i hverdagen for mennesker med demens.
Det ses ofte, at sang er den sidste verbale udtryksform, der fastholdes, og dermed kan musik og sang være en måde at kommunikere med en person, der måske har mistet sproget på grund af en demenssygdom. De sange og danse, som er indlært tidligt i livet, vil ofte kunne genkaldes og dermed give en kobling til det tidligere liv.
Musikterapi har vundet indpas mange steder. Og en lang række mindre undersøgelser viser, at musikterapi kan reducere agiteret adfærd, angst, apati og depression samt øge kognitive og sociale færdigheder, samarbejdsvillighed og gensidighed, når den anvendes i tværfaglige sammenhænge i plejesituationer eller i forskellige former for musikaktiviteter eller musikterapeutiske behandling.
Det ses ofte, at sang er den sidste verbale udtryksform, der fastholdes, og dermed kan musik og sang være en måde at kommunikere med en person, der måske har mistet sproget på grund af en demenssygdom. De sange og danse, som er indlært tidligt i livet, vil ofte kunne genkaldes og dermed give en kobling til det tidligere liv.
Musikterapi har vundet indpas mange steder. Og en lang række mindre undersøgelser viser, at musikterapi kan reducere agiteret adfærd, angst, apati og depression samt øge kognitive og sociale færdigheder, samarbejdsvillighed og gensidighed, når den anvendes i tværfaglige sammenhænge i plejesituationer eller i forskellige former for musikaktiviteter eller musikterapeutiske behandling.
Original language | Danish |
---|---|
Publication date | 18 Sept 2013 |
Publication status | Published - 18 Sept 2013 |