Abstract

I denne artikel præsenteres forskellige sociologiske teorier om køn og intersektionalitet. Artiklen giver først et indblik i klassiske sociologiske forståelser af kønsroller. Herefter er der to nedslag i moderne sociologiske kønsteorier. Den ene er ’doing gender’-til-gangen, som lægger vægt på, hvordan køn skabes og får mening i sociale interaktioner, og hvordan vi bliver stillet til regnskab for de måder, vi ’gør køn’ på. Den anden tilgang er intersektionali-tet, som de seneste par årtier har fået en stor udbredelse blandt både kønsforskere og sociologer. Hovedtanken er, at køn indgår i et samspil med andre kategorier som klasse, race, etnicitet, alder mv., samt at betydningen af de enkelte kategorier skabes i mødet med andre kategorier. Herudover trækker artiklen tråde til an-dre sociologiske kønspositioner, ligesom den løbende er illustre-ret med eksempler. Afslutningsvis er der opstillet nogle didaktiske perspektiver med det formål at gøre de teoretiske forståelser brug-bare i undervisningen for herigennem at styrke elevernes indsigt i samfundsrelevante kønsspørgsmål.
Original languageDanish
JournalPOLIS Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik
Volume4
Issue number6
Pages (from-to)21-37
Number of pages16
ISSN2597-2766
Publication statusPublished - 2023

Cite this