Abstract
Evaluering af gennemført undervisning er en udbredt praksis i det danske uddannelsessystem. Det sker oftest ved hjælp af brugerundersøgelser, hvor
man via standardiserede spørgeskemaer indsamler elevers, kursisters eller studerendes vurderinger af undervisningen. Besvarelserne bliver bearbejdet
statistisk, og resultaterne formidles til underviserne, til ledelsen og ofte også til omverdenen. Der er god grund til at evaluere undervisning; men det sker alt
for ofte med rutinemæssig brug af allerede foreliggende standardiserede spørgeskemaer. Hvis undervisningsevaluering skal sikre kvalitet og udvikling, er
det vigtigt, at man overvejer, hvilken viden der efterspørges, hvilke aktører den skal formidles til, hvordan spørgeskemaer skal konstrueres, og hvordan det
indsamlede materiale skal analyseres og formidles. I artiklen gives der et bud på retningslinjer for gode spørgeskemaer – som også kan følges ved andre evalueringsopgaver.
man via standardiserede spørgeskemaer indsamler elevers, kursisters eller studerendes vurderinger af undervisningen. Besvarelserne bliver bearbejdet
statistisk, og resultaterne formidles til underviserne, til ledelsen og ofte også til omverdenen. Der er god grund til at evaluere undervisning; men det sker alt
for ofte med rutinemæssig brug af allerede foreliggende standardiserede spørgeskemaer. Hvis undervisningsevaluering skal sikre kvalitet og udvikling, er
det vigtigt, at man overvejer, hvilken viden der efterspørges, hvilke aktører den skal formidles til, hvordan spørgeskemaer skal konstrueres, og hvordan det
indsamlede materiale skal analyseres og formidles. I artiklen gives der et bud på retningslinjer for gode spørgeskemaer – som også kan følges ved andre evalueringsopgaver.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Cepra-Striben |
Volume | 2011 |
Issue number | 10 |
Pages (from-to) | 26-33 |
ISSN | 1903-8143 |
Publication status | Published - Nov 2011 |