Abstract
I takt med den stigende interesse for brugen af spil på videregående uddannelser er der behov for at udvikle tilsvarende didaktisk tænkning, som kan hjælpe undervisere med at integrere spil i deres undervisning. I denne artikel præsenteres en didaktisk model, der antager at spilbaseret undervisning kan forstås som en relation mellem fire typer af domæner –faglige domæner, pædagogiske domæner, hverdagsdomæner og givne spils scenariedomæner – der alle udfoldes gennem kontekstspecifikke videnspraksisser og valideringskriterier for gyldig viden. Gennem analyse af to undervisningsforløb anvendes modellen til at beskrive forskellige muligheder og begrænsninger ved brugen af spil i undervisningen, samt hvordan man ville kunne redesigne spilforløbene i forhold til at skabe mere hensigtsmæssig integration på tværs af de fire domæner.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Læring og Medier |
Volume | 5 |
Issue number | 9 |
Pages (from-to) | 1-22 |
Number of pages | 22 |
ISSN | 1903-248X |
Publication status | Published - 2012 |