Sport og identitet i de nye interaktive mediers spejl: Performance, registrering og refleksivitet

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Denne korte artikel søger at give et afgrænset billede af, hvordan sport og identitet hænger eller spiller sammen i en kontekst, vi i mangel af bedre kan kalde "den refleksive modernitet". Det giver fagligt mening at læne sig op ad en refleksivitetsforståelse, fordi den også indebærer, at den enkelte ikke bare bruger sportsudøvelse som en æstetisering (jeg vil se godt ud, ser jeg godt ud i rød/hvide farver), men også som en pejling af de risici, som vi må leve med (når jeg holder mig sund, holder jeg også de værste sygdomme og lidelser på afstand). Artiklen vil præsentere nogle case eksempler for at illustrere, hvordan vi gennem konkrete manifestationer kan se, hvordan sport og identitet bearbejdes kollektivt og indarbejdes individuelt i det, der kunne kaldes "de nye interaktive mediers spejl".
Original languageDanish
Title of host publicationSportsmanagement : Ledelse og kommercialisering i sportsbranchen
EditorsKenneth Cortsen, Michael Hehr, Renate Nielsen
Number of pages8
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date10 Aug 2021
Pages484-491
ISBN (Print)978-87-023-3309-1
Publication statusPublished - 10 Aug 2021

Cite this