Abstract
Denne korte artikel søger at give et afgrænset billede af, hvordan sport og identitet hænger eller spiller sammen i en kontekst, vi i mangel af bedre kan kalde "den refleksive modernitet". Det giver fagligt mening at læne sig op ad en refleksivitetsforståelse, fordi den også indebærer, at den enkelte ikke bare bruger sportsudøvelse som en æstetisering (jeg vil se godt ud, ser jeg godt ud i rød/hvide farver), men også som en pejling af de risici, som vi må leve med (når jeg holder mig sund, holder jeg også de værste sygdomme og lidelser på afstand). Artiklen vil præsentere nogle case eksempler for at illustrere, hvordan vi gennem konkrete manifestationer kan se, hvordan sport og identitet bearbejdes kollektivt og indarbejdes individuelt i det, der kunne kaldes "de nye interaktive mediers spejl".
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Sportsmanagement : Ledelse og kommercialisering i sportsbranchen |
Editors | Kenneth Cortsen, Michael Hehr, Renate Nielsen |
Number of pages | 8 |
Publisher | Hans Reitzels Forlag |
Publication date | 10 Aug 2021 |
Pages | 484-491 |
ISBN (Print) | 978-87-023-3309-1 |
Publication status | Published - 10 Aug 2021 |