Sproglig bevidsthed som inkluderende faktor i matematikundervisningen

Lene Østergaard Johansen

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    At lære matematik i folkeskolen kan betragtes som læring af et "fremmedsprog". Måden, der tales og skrives på, og måden ord og begreber bliver anvendt på, adskiller sig fra den måde, de samme ord bliver brugt på i danskundervisningen. At eleverne skal udvikle deres kommunikative kompetencer igennem matematikundervisningen handler i høj grad om, at eleverne tilegner sig det matematiske "fremmesprog". Med den store diversitet der er i elevforudsætninger i folkeskolen kan derfor en øget sproglig bevidsthed hos den enkelte matematiklærer være med til at fremme at langt flere elever lykkes i matematik.
    Udgivelsesdato: December 2007
    Original languageDanish
    JournalMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
    Issue number4
    Pages (from-to)7-24
    Number of pages18
    ISSN1604-8628
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • Mathematics and Language
    • Mathematics teaching
    • Vygotski and development of language

    Cite this