Abstract
At lære matematik i folkeskolen kan betragtes som læring af et "fremmedsprog". Måden, der tales og skrives på, og måden ord og begreber bliver anvendt på, adskiller sig fra den måde, de samme ord bliver brugt på i danskundervisningen. At eleverne skal udvikle deres kommunikative kompetencer igennem matematikundervisningen handler i høj grad om, at eleverne tilegner sig det matematiske "fremmesprog". Med den store diversitet der er i elevforudsætninger i folkeskolen kan derfor en øget sproglig bevidsthed hos den enkelte matematiklærer være med til at fremme at langt flere elever lykkes i matematik.
Udgivelsesdato: December 2007
Udgivelsesdato: December 2007
Original language | Danish |
---|---|
Journal | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Issue number | 4 |
Pages (from-to) | 7-24 |
Number of pages | 18 |
ISSN | 1604-8628 |
Publication status | Published - 2007 |
Keywords
- Mathematics and Language
- Mathematics teaching
- Vygotski and development of language