Stevens arbejde i uformelle læringsrum

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet griber ind i forståelsen af ledelse som en kompleks praksis, hvor arbejdshverdagen – og dermed de uformelle læringsrum – er af signifikant betydning for lederes evne til at honorere omgivelsernes skiftende krav til organisationen.
Ledelsespraksis forudsætter en veludviklet evne til at skabe rum for læring og
refleksivitet hos sig selv ud fra, hvad kapitel 1 beskriver som et ’vertikalt fokus’,
samt understøtte, at ledelse forstås som en ’relationel praksis’, der knytter udvikling (læringslogik) og arbejdshverdag (produktionslogik) sammen. Kapitlet
er et læringsteoretisk funderet casestudie baseret på en forskers aktivt medlevende samvær samt dialogisk-samskabende meningsudvikling med en offentligt ansat mellemleder gennem en periode på 3 år. Som analytisk-konceptuel platform har vi betjent os, dels af to bredt favnende læringsteoretiske modeller, dels af en relationelt funderet deskriptiv organisatorisk model. Kapitlet illustrerer, hvordan behovet for brobygning mellem udmeldte strategiske forandringer og hverdagspraksis løbende motiverer en leder til refleksiv selv- og anden-dialog i uformelle læringsrum.
Original languageDanish
Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Number of pages28
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2017
Edition1
Pages243-271
Chapter10
ISBN (Print)978-87-7112-666-2
ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
Publication statusPublished - 2017
SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
Number3
ISSN2446-1814

Cite this