Abstract
Rapporten er resultatet af projektet ” Strategier til forlængelse af produktlevetider
som del af cirkulær økonomi”, der er gennemført ved Institut for Planlægning, Aalborg Universitet i 2021-2022. Projektet har været finansieret af Miljøstyrelsen og Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet.
Formålet med projektet var gennem litteraturstudier og interviews med virksomheder at analysere muligheder og barrierer for strategier for forlænget produktlevetid i virksomheder inden for både det professionelle marked og forbrugermarkedet.
I projektet er gennemført en række analyser af virksomheders cirkulære indsats inden for forskellige produktområder med fokus på
• cirkulært design
• forretningsmodellers betydning for produkters levetid
• produktholdbarheds og produktlevetids betydning for virksomhedens værdikæderelationer
• udfordringer og muligheder ved forlænget produktlevetid.
som del af cirkulær økonomi”, der er gennemført ved Institut for Planlægning, Aalborg Universitet i 2021-2022. Projektet har været finansieret af Miljøstyrelsen og Institut for Planlægning ved Aalborg Universitet.
Formålet med projektet var gennem litteraturstudier og interviews med virksomheder at analysere muligheder og barrierer for strategier for forlænget produktlevetid i virksomheder inden for både det professionelle marked og forbrugermarkedet.
I projektet er gennemført en række analyser af virksomheders cirkulære indsats inden for forskellige produktområder med fokus på
• cirkulært design
• forretningsmodellers betydning for produkters levetid
• produktholdbarheds og produktlevetids betydning for virksomhedens værdikæderelationer
• udfordringer og muligheder ved forlænget produktlevetid.
Translated title of the contribution | Strategies for prolonging product lifetime as part of circular economy |
---|---|
Original language | Danish |
Publisher | Department of Planning, Aalborg University |
---|---|
Number of pages | 83 |
Publication status | Published - 22 Dec 2022 |
Keywords
- Cirkulær økonomi
- produktevetid
- Virksomhedsstrategi
- produkter
- elektronik