Strategisk indkøb: En organisatorisk effektivisering

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Abstract

På grund af markedsudviklinger og det heraf afledte begreb Supply Chain Management er virksomheder blevet mere og mere opmærksomme på indkøbsafdelingers betydning for og funktion i værdikæden. Traditionelt set er indkøbsafdelinger blevet betragtet som en simpel kontorfunktion, hvor interesserne i konteksten mellem køber og sælger er modsatrettede. På grund af markedsglobaliseringen og den stigende fokus på omkostninger, kvalitet, teknologi og fleksibilitet har denne opfattelse imidlertid ændret sig. Markedspres og en stigende produktkompleksitet har skabt et behov for, at indkøbsafdelingers traditionelle betydning rykkes op på virksomhedslederes prioriteringslister. Hurkens et al. (2006) påpeger, at indkøbsafdelinger i dag spiller en afgørende strategisk rolle i virksomheders værdikæder grundet ovennævnte forhold. Indkøbsafdelingers setup skal derfor i dag ses som værende af strategisk betydning. Den organisatoriske restrukturering, som samtidig kan ses som en effektivisering af den enkelte indkøbsafdeling, er derfor af afgørende betydning for virksomheder, der agerer på dynamiske og omskiftelige markeder. Denne artikel udforsker dette skift og inddrager en fiktiv virksomhed til illustration, som har foretaget ændringen fra operationel til strategisk struktureret indkøbsafdeling.


Udgivelsesdato: Juni
Original languageDanish
JournalBørsens Ledelseshåndbøger, Effektivisering
Pages (from-to)1-16
Number of pages16
Publication statusPublished - 1 Jun 2007
Externally publishedYes

Cite this