Struktureret pædagogik og relationspædagogik i arbejdet med unge med autisme og udfordrende adfærd

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Artiklen bygger på resultater fra et forskningsprojekt på et botilbud på det specialiserede socialområde om, hvorvidt og hvordan indsatsen skaber forandringer for beboere med autisme og udfordrende adfærd mv. Et resultat er, at beboerne opnår forandringer af deres praktiske færdigheder i hverdagen som følge af en struktureret pædagogisk tilgang og et adfærdsregulerende belønningssystem, men at de ikke opnår bedre trivsel. De er isolerede og ensomme oplever medarbejdere, pårørende og de unge selv. I en analyse med begrebsparrene 'kunne og gøre' samt 'være og føle', inspireret af Aristoteles' vidensformer 'techne' og 'fronesis' tydeliggøres, hvordan pædagogiske tilgange lægger vægt på forskellige vidensformer. Den strukturerede pædagogik kan kobles til kunne og gøre, mens en pædagogisk tilgang, som lægger mere vægt på relationelle elementer, kan forbindes med være og føle.
Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)18-31
Number of pages14
ISSN2446-2810
Publication statusPublished - Apr 2018

Cite this