TY - JOUR
T1 - Studerendes læringsperspektiv – et overset aspekt i læreprocessen mellem teori og praksis
AU - Thomassen, Anja Overgaard
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - De danske universiteter er, i lighed med resten af uddannelsessystemet, mødt af et stigende krav om at integrere praksis i undervisningen mhp. at fremme de studerendes praksisrettede kompetencer. Denne artikel stiller skarpt på, hvordan universitetsstuderende på Bachelor i Organisatorisk Læring engagerer sig i et større casearbejde. Artiklen peger på, at læringsudbyttet i høj fra er påvirket af de studerendes læringsforståelse, hvilket i diskussionen af praksisinddragelse i uddannelse ikke levnes nævneværdig plads – måske fordi undervisere bliver fanget i egne pædagogiske tilgange, og at forståelsen af direkte overførbarhed mellem uddannelse og praksis har tendens til at være en fremherskende diskurs – særligt i samfundsdebatten. Artiklen peger på vigtigheden af at udfordre etablerede forståelser af uddannelses-praksis relationen.
AB - De danske universiteter er, i lighed med resten af uddannelsessystemet, mødt af et stigende krav om at integrere praksis i undervisningen mhp. at fremme de studerendes praksisrettede kompetencer. Denne artikel stiller skarpt på, hvordan universitetsstuderende på Bachelor i Organisatorisk Læring engagerer sig i et større casearbejde. Artiklen peger på, at læringsudbyttet i høj fra er påvirket af de studerendes læringsforståelse, hvilket i diskussionen af praksisinddragelse i uddannelse ikke levnes nævneværdig plads – måske fordi undervisere bliver fanget i egne pædagogiske tilgange, og at forståelsen af direkte overførbarhed mellem uddannelse og praksis har tendens til at være en fremherskende diskurs – særligt i samfundsdebatten. Artiklen peger på vigtigheden af at udfordre etablerede forståelser af uddannelses-praksis relationen.
KW - Casearbejde
KW - Læringsperspektiv
KW - Virksomhedssamarbejde
KW - Teori - praksis integration
UR - https://dpf.dk/produkt/kognition-paedagogik-abonnement/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0906-6225
VL - 127
SP - 68
EP - 76
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
ER -