Abstract

Gennem de sidste 10-15 år har universitetssektoren i Danmark undergået en række reformer og forandringer. En konsekvens heraf er et behov for højere grad af styring, som blandt andet understøttes af Business Intelligence (BI). BI er et begreb, der be-skriver teknologier, software og processer til at tilvejebringe og analysere data til brug for beslutningstagning. I denne artikel undersøges, hvordan universiteter kan opnå succes med BI, samt hvilken organisatorisk nytte teknologien har. Studiet viser, at jo højere systemkvalitet, des højere brugertilfredshed og mere brug af BI. Øget informationskvalitet påvirker brugertilfredsheden. Den individuelle nytte af BI påvirkes af brugertilfredshed og brug. Der opnås organisatorisk nytte ved at anvende BI til rapportering, til ad hoc-analyser samt til opfølgning på forløb. Til trods for at teknologien kan anvendes til learning analytics, er det ikke med det formål, teknologien er implementeret, men mere i relation til nøgletal for økonomisk rapportering og kvalitets-målinger.
Original languageDanish
JournalDansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift
Volume15
Issue number27
Pages (from-to)50-65
Number of pages15
ISSN1901-5089
Publication statusPublished - Oct 2019

Cite this

@article{db3cb5ffc29e4d65a67c6ce82871402e,
title = "Succeskriterier for anvendelse af Business Intelligence i universitetssektoren",
abstract = "Gennem de sidste 10-15 {\aa}r har universitetssektoren i Danmark underg{\aa}et en r{\ae}kke reformer og forandringer. En konsekvens heraf er et behov for h{\o}jere grad af styring, som blandt andet underst{\o}ttes af Business Intelligence (BI). BI er et begreb, der be-skriver teknologier, software og processer til at tilvejebringe og analysere data til brug for beslutningstagning. I denne artikel unders{\o}ges, hvordan universiteter kan opn{\aa} succes med BI, samt hvilken organisatorisk nytte teknologien har. Studiet viser, at jo h{\o}jere systemkvalitet, des h{\o}jere brugertilfredshed og mere brug af BI. {\O}get informationskvalitet p{\aa}virker brugertilfredsheden. Den individuelle nytte af BI p{\aa}virkes af brugertilfredshed og brug. Der opn{\aa}s organisatorisk nytte ved at anvende BI til rapportering, til ad hoc-analyser samt til opf{\o}lgning p{\aa} forl{\o}b. Til trods for at teknologien kan anvendes til learning analytics, er det ikke med det form{\aa}l, teknologien er implementeret, men mere i relation til n{\o}gletal for {\o}konomisk rapportering og kvalitets-m{\aa}linger.",
author = "Rikke Gaardboe and Tom Nyvang and Erling Jensen",
year = "2019",
month = "10",
language = "Dansk",
volume = "15",
pages = "50--65",
journal = "Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "27",

}

Succeskriterier for anvendelse af Business Intelligence i universitetssektoren. / Gaardboe, Rikke; Nyvang, Tom; Jensen, Erling.

In: Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift, Vol. 15, No. 27, 10.2019, p. 50-65.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Succeskriterier for anvendelse af Business Intelligence i universitetssektoren

AU - Gaardboe, Rikke

AU - Nyvang, Tom

AU - Jensen, Erling

PY - 2019/10

Y1 - 2019/10

N2 - Gennem de sidste 10-15 år har universitetssektoren i Danmark undergået en række reformer og forandringer. En konsekvens heraf er et behov for højere grad af styring, som blandt andet understøttes af Business Intelligence (BI). BI er et begreb, der be-skriver teknologier, software og processer til at tilvejebringe og analysere data til brug for beslutningstagning. I denne artikel undersøges, hvordan universiteter kan opnå succes med BI, samt hvilken organisatorisk nytte teknologien har. Studiet viser, at jo højere systemkvalitet, des højere brugertilfredshed og mere brug af BI. Øget informationskvalitet påvirker brugertilfredsheden. Den individuelle nytte af BI påvirkes af brugertilfredshed og brug. Der opnås organisatorisk nytte ved at anvende BI til rapportering, til ad hoc-analyser samt til opfølgning på forløb. Til trods for at teknologien kan anvendes til learning analytics, er det ikke med det formål, teknologien er implementeret, men mere i relation til nøgletal for økonomisk rapportering og kvalitets-målinger.

AB - Gennem de sidste 10-15 år har universitetssektoren i Danmark undergået en række reformer og forandringer. En konsekvens heraf er et behov for højere grad af styring, som blandt andet understøttes af Business Intelligence (BI). BI er et begreb, der be-skriver teknologier, software og processer til at tilvejebringe og analysere data til brug for beslutningstagning. I denne artikel undersøges, hvordan universiteter kan opnå succes med BI, samt hvilken organisatorisk nytte teknologien har. Studiet viser, at jo højere systemkvalitet, des højere brugertilfredshed og mere brug af BI. Øget informationskvalitet påvirker brugertilfredsheden. Den individuelle nytte af BI påvirkes af brugertilfredshed og brug. Der opnås organisatorisk nytte ved at anvende BI til rapportering, til ad hoc-analyser samt til opfølgning på forløb. Til trods for at teknologien kan anvendes til learning analytics, er det ikke med det formål, teknologien er implementeret, men mere i relation til nøgletal for økonomisk rapportering og kvalitets-målinger.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 15

SP - 50

EP - 65

JO - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspaedagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 27

ER -