System - kompleksitet - etik

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Teksten er bygget op som følger: Jeg starter med fortællingen om hhv systemperspektivets, herunder socialkonstruktionismens, og kompleksitetsperspektivets historiske tilblivelse. Begge disse fortællinger rundes af med en fremstilling af de etiske grundlagsbetragtninger, som – i al deres forskellighed – knytter sig til de to teoretiske traditioner. Efterfølgende præsenterer jeg mine egne, pragmatisk snarere end teoretisk udviklede overvejelser vedrørende ’professionel tilregnelighed’ som et bud på brobygning mellem de to, på ét plan gensidigt antitetiske etik-positioner. Den pragmatiske samfundsfilosof og socialpsykolog George Herbert Mead (1863-1934) leverer vigtig teoretisk baggrundsinspiration til disse afsluttende brobygningsovervejelser.
    Original languageDanish
    Title of host publicationOrganisatorisk dannelse : Etiske perspektiver på organisatorisk læring
    EditorsKurt Keller
    Number of pages25
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2016
    Edition1
    Pages211-236
    ISBN (Print)978-87-7112-604-4
    ISBN (Electronic)978-87-7112-603-7
    Publication statusPublished - 2016
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    Number2
    ISSN2446-1814

    Cite this