Abstract

Ny forskning fra Aalborg Universitet viser lovende potentialer for brugen af termiske kameraer i undersøgelse knyttet til trafik og bevægelse. De varmesensitive kameraer har flere fordele. For det første er man ude over problemstillingen med personidentifikation og dermed overvågning i offentlige rum. For det andet er metoden interessant, da ny forskning inden for Computer Vision-området giver mulighed for at registrere det, kameraet ”ser” som kvantitative data, der efterfølgende kan repræsenteres som bevægelseslinjer på kort eller såkaldte ”heat maps”, der viser intensiteter. Metoderne med termiske kameraer i trafikplanlægning giver dermed nye muligheder for valide datasæt, der omfatter fodgængere såvel som biler. I denne artikel diskuteres dette med udgangspunkt i et forskningsprojekt med termisk kameraovervågning i universitetets bygning på havnefronten i Aalborg.
Original languageDanish
JournalTrafik & Veje
Volume93
Issue number5
Pages (from-to)58-60
ISSN1903-7384
Publication statusPublished - 2016

Cite this

@article{c3f40208060f4ecc95ce66090d975286,
title = "Termiske kameraer i fremtidens trafikplanl{\ae}gning",
abstract = "Ny forskning fra Aalborg Universitet viser lovende potentialer for brugen af termiske kameraer i unders{\o}gelse knyttet til trafik og bev{\ae}gelse. De varmesensitive kameraer har flere fordele. For det f{\o}rste er man ude over problemstillingen med personidentifikation og dermed overv{\aa}gning i offentlige rum. For det andet er metoden interessant, da ny forskning inden for Computer Vision-omr{\aa}det giver mulighed for at registrere det, kameraet ”ser” som kvantitative data, der efterf{\o}lgende kan repr{\ae}senteres som bev{\ae}gelseslinjer p{\aa} kort eller s{\aa}kaldte ”heat maps”, der viser intensiteter. Metoderne med termiske kameraer i trafikplanl{\ae}gning giver dermed nye muligheder for valide datas{\ae}t, der omfatter fodg{\ae}ngere s{\aa}vel som biler. I denne artikel diskuteres dette med udgangspunkt i et forskningsprojekt med termisk kameraoverv{\aa}gning i universitetets bygning p{\aa} havnefronten i Aalborg.",
keywords = "Termiske kameraer, Mobilitet, Tracking, Trafikplanl{\ae}gning",
author = "Jensen, {Ole B.} and Moeslund, {Thomas B.} and Rikke Gade and Anders J{\o}rgensen and Claus Lassen and Morten Fr{\o}lund and Lange, {Ida Sofie G{\o}tzsche} and Murzea, {Diana L.} and Meyer, {Mark A.} and Andersen, {Nadja T{\o}nder}",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "93",
pages = "58--60",
journal = "Trafik & Veje",
issn = "1903-7384",
publisher = "Dansk Vejtidsskrift ApS",
number = "5",

}

Termiske kameraer i fremtidens trafikplanlægning. / Jensen, Ole B.; Moeslund, Thomas B.; Gade, Rikke; Jørgensen, Anders; Lassen, Claus; Frølund, Morten; Lange, Ida Sofie Gøtzsche; Murzea, Diana L.; Meyer, Mark A.; Andersen, Nadja Tønder.

In: Trafik & Veje, Vol. 93, No. 5, 2016, p. 58-60.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Termiske kameraer i fremtidens trafikplanlægning

AU - Jensen, Ole B.

AU - Moeslund, Thomas B.

AU - Gade, Rikke

AU - Jørgensen, Anders

AU - Lassen, Claus

AU - Frølund, Morten

AU - Lange, Ida Sofie Gøtzsche

AU - Murzea, Diana L.

AU - Meyer, Mark A.

AU - Andersen, Nadja Tønder

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Ny forskning fra Aalborg Universitet viser lovende potentialer for brugen af termiske kameraer i undersøgelse knyttet til trafik og bevægelse. De varmesensitive kameraer har flere fordele. For det første er man ude over problemstillingen med personidentifikation og dermed overvågning i offentlige rum. For det andet er metoden interessant, da ny forskning inden for Computer Vision-området giver mulighed for at registrere det, kameraet ”ser” som kvantitative data, der efterfølgende kan repræsenteres som bevægelseslinjer på kort eller såkaldte ”heat maps”, der viser intensiteter. Metoderne med termiske kameraer i trafikplanlægning giver dermed nye muligheder for valide datasæt, der omfatter fodgængere såvel som biler. I denne artikel diskuteres dette med udgangspunkt i et forskningsprojekt med termisk kameraovervågning i universitetets bygning på havnefronten i Aalborg.

AB - Ny forskning fra Aalborg Universitet viser lovende potentialer for brugen af termiske kameraer i undersøgelse knyttet til trafik og bevægelse. De varmesensitive kameraer har flere fordele. For det første er man ude over problemstillingen med personidentifikation og dermed overvågning i offentlige rum. For det andet er metoden interessant, da ny forskning inden for Computer Vision-området giver mulighed for at registrere det, kameraet ”ser” som kvantitative data, der efterfølgende kan repræsenteres som bevægelseslinjer på kort eller såkaldte ”heat maps”, der viser intensiteter. Metoderne med termiske kameraer i trafikplanlægning giver dermed nye muligheder for valide datasæt, der omfatter fodgængere såvel som biler. I denne artikel diskuteres dette med udgangspunkt i et forskningsprojekt med termisk kameraovervågning i universitetets bygning på havnefronten i Aalborg.

KW - Termiske kameraer

KW - Mobilitet

KW - Tracking

KW - Trafikplanlægning

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 93

SP - 58

EP - 60

JO - Trafik & Veje

JF - Trafik & Veje

SN - 1903-7384

IS - 5

ER -