The acquisition of periphrastic versus morphological passives by Danish-speaking preschool children

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Denne undersøgelse vurderer danske børn med normal sprogudvikling med hensyn til deres produktion af og forståelse af passiv-konstruktioner som pigen bliver kysset, idet der kontrolleres med tilsvarende aktiv-konstruktioner som moren kysser pigen. På dansk er der to syntaktiske muligheder for at danne en passiv sætning, perifratisk (omskrivning med "blive") og morfologisk passiv (med "-s"). Undersøgelsen er i to dele. Den første undersøger 19 børnehavebørn og deres forældres spontane produktion af passiver, og den anden tester 50 børnehavebørns evne til at forstå forskellige slags passive sætninger. Resultatet var, at passive sætninger er meget sjældne i dansk spontantale, og at børnene tilegner sig perifrastisk passiv før morfologisk. Resultaterne diskuteres med henblik på teoretiske forklaringer af, hvordan børn tilegner sig passiv-konstruktioner, og med henbilk på deres implikationer i forhold til modningshypotesen.
Original languageEnglish
Title of host publicationBørnesprog
EditorsHans Vejleskov
Number of pages12
PublisherForlaget UCC
Publication date2010
Pages28-40
ISBN (Print)9788791786334
Publication statusPublished - 2010

Cite this