Transnationale dimensioner i dansk uddannelseshistorie: en historiografisk analyse

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    Abstract

    Artiklen præsenterer en indkredsning af, hvordan man kan forstå det transnationale i relation til dansk uddannelseshistorie samt en analyse af, hvordan det transnationale har været behandlet i udvalgte værker i historiografien. Transnationale perspektiver har siden 1990’erne spillet en stigende rolle i international uddannelsesforskning. Artiklen argumenterer for, at transnationale perspektiver bidrager til at løfte analyser ud over de mere lokalt eller nationalt forankrede tilgange til beskrivelse af udviklingerne inden for uddannelsesområdet og indsætter disse i en global kontekst som dele af globale udviklinger. Indkredsningen af det transnationale sker med inddragelse af historikerne Eckhardt Fuchs, Patricia Clavins og Akira Iriyes arbejder. Den historiografiske analyse forholder sig til transnationale perspektivers inddragelse i uddannelseshistoriske fremstillinger med henblik på at vise, hvordan og på hvilke betingelser det transnationale kan bidrage til at udfolde vigtige temaer i dansk uddannelseshistorie og dermed give en dybere forståelse af de udviklinger, der har fundet sted på uddannelsesområdet i Danmark.
    Original languageDanish
    JournalUddannelseshistorie
    Volume50
    Pages (from-to)74-88
    ISSN0900-226X
    Publication statusPublished - 2016

    Cite this