Projects per year
Abstract
Projektet ’BLOXHUB Tværfaglig Byggeskole’ blev igangsat af BUILD og BLOXHUB, da erfaringer har vist, at behovet for tværfagligt samarbejde og læring i bygge-riet er stigende. Det skyldes dels ønsket om mere bære-dygtigt byggeri og dels stigende specialisering.
Der er opstillet fælles forståelsesmodeller for tvær-fagligt samarbejde og læring, som bygger bro mellem tvær¬faglighed i uddannelsen og tværfaglighed i by- og byggesektoren. De er afprøvet på fem nye undervis-ningsmoduler, som har udviklet deres modul ud fra egne behov.
Ud fra de fem moduler er forståelsesmodeller¬ne vi-dereudviklet, og der er udarbejdet et oplæg til et formid-lingshæfte om tværfaglighed. Det ser ud til, at konceptet kan anvendes på mange andre områder indenfor by- og byggeprocesudvikling end de fem afprøvede.
De fem afprøvninger af nye undervisningsmoduler i tværfagligt samarbejde og læring er:
o Modul I. Klimarobusthed for byområder (Urban Resi-lience), som er udført af Syd Dansk Universitet (SDU).
o Modul II. Livskvalitet i byområder (Live¬able Cities), som er udført af Roskilde Universitet (RUC).
o Modul III. Konfliktløsning og mediation i byggeproces-ser, som er planlagt af Mediationsinstituttet og AAU BUILD i København.
o Modul IV. Virtual Reality (VR) af VVS-installationer, som er udført af AAU BUILD i Aalborg og UCN.
o Modul V. Transformation og renovering af ældre byg-ninger og bygningsdele, som er udført af Det Konge-lige Akademi, EUC Nord og Byggeriets Uddannelser.
Der er opstillet fælles forståelsesmodeller for tvær-fagligt samarbejde og læring, som bygger bro mellem tvær¬faglighed i uddannelsen og tværfaglighed i by- og byggesektoren. De er afprøvet på fem nye undervis-ningsmoduler, som har udviklet deres modul ud fra egne behov.
Ud fra de fem moduler er forståelsesmodeller¬ne vi-dereudviklet, og der er udarbejdet et oplæg til et formid-lingshæfte om tværfaglighed. Det ser ud til, at konceptet kan anvendes på mange andre områder indenfor by- og byggeprocesudvikling end de fem afprøvede.
De fem afprøvninger af nye undervisningsmoduler i tværfagligt samarbejde og læring er:
o Modul I. Klimarobusthed for byområder (Urban Resi-lience), som er udført af Syd Dansk Universitet (SDU).
o Modul II. Livskvalitet i byområder (Live¬able Cities), som er udført af Roskilde Universitet (RUC).
o Modul III. Konfliktløsning og mediation i byggeproces-ser, som er planlagt af Mediationsinstituttet og AAU BUILD i København.
o Modul IV. Virtual Reality (VR) af VVS-installationer, som er udført af AAU BUILD i Aalborg og UCN.
o Modul V. Transformation og renovering af ældre byg-ninger og bygningsdele, som er udført af Det Konge-lige Akademi, EUC Nord og Byggeriets Uddannelser.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | København |
---|---|
Publisher | Institut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet |
Number of pages | 180 |
ISBN (Electronic) | 978-87-94561-14-3 |
Publication status | Published - Dec 2024 |
Series | BUILD Rapport |
---|---|
Number | 04 |
Volume | 2024 |
ISSN | 2597-3118 |
Projects
- 1 Finished
-
BLOXHUB Foranalyse byggeskole
Bertelsen, N. H. (Project Participant), Wahedi, H. (PI) & Frederiksen, N. (PI)
01/05/2018 → 30/04/2022
Project: Research