Tværfagligt samarbejde og læring: Udvikling af fem undervisningsmoduler indenfor byudvikling og byggeprocesser

Niels Haldor Bertelsen, Haseebullah Wahedi

Research output: Book/ReportReportResearch

119 Downloads (Pure)

Abstract

Projektet ’BLOXHUB Tværfaglig Byggeskole’ blev igangsat af BUILD og BLOXHUB, da erfaringer har vist, at behovet for tværfagligt samarbejde og læring i bygge-riet er stigende. Det skyldes dels ønsket om mere bære-dygtigt byggeri og dels stigende specialisering.
Der er opstillet fælles forståelsesmodeller for tvær-fagligt samarbejde og læring, som bygger bro mellem tvær¬faglighed i uddannelsen og tværfaglighed i by- og byggesektoren. De er afprøvet på fem nye undervis-ningsmoduler, som har udviklet deres modul ud fra egne behov.
Ud fra de fem moduler er forståelsesmodeller¬ne vi-dereudviklet, og der er udarbejdet et oplæg til et formid-lingshæfte om tværfaglighed. Det ser ud til, at konceptet kan anvendes på mange andre områder indenfor by- og byggeprocesudvikling end de fem afprøvede.
De fem afprøvninger af nye undervisningsmoduler i tværfagligt samarbejde og læring er:
o Modul I. Klimarobusthed for byområder (Urban Resi-lience), som er udført af Syd Dansk Universitet (SDU).
o Modul II. Livskvalitet i byområder (Live¬able Cities), som er udført af Roskilde Universitet (RUC).
o Modul III. Konfliktløsning og mediation i byggeproces-ser, som er planlagt af Mediationsinstituttet og AAU BUILD i København.
o Modul IV. Virtual Reality (VR) af VVS-installationer, som er udført af AAU BUILD i Aalborg og UCN.
o Modul V. Transformation og renovering af ældre byg-ninger og bygningsdele, som er udført af Det Konge-lige Akademi, EUC Nord og Byggeriets Uddannelser.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherInstitut for Byggeri, By og Miljø (BUILD), Aalborg Universitet
Number of pages180
ISBN (Electronic)978-87-94561-14-3
Publication statusPublished - Dec 2024
SeriesBUILD Rapport
Number04
Volume2024
ISSN2597-3118

Cite this