Uddannelse og social innovation

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Social innovation handler om at udvikle af innovative svar på samfundsmæssige behov, som ikke i tilstrækkeligt omfang dækkes af eksisterende former for privat eller offentlig service. Der er oftest tale om svar, som udvikles af ikke-kommercielle organisationer og aktører gennem kreative processer med et væsentligt element af initiativ ”nedefra”.

Uddannelse er et af de områder, hvor social innovation både historisk og aktuelt har haft betydning. Historisk er der gennem sociale innovationsprocesser blevet udkrystalliseret former for uddannelse, som har imødekommet væsentlige behov for oplysning og kompetence, og som på nogle områder har opnået lang levetid. Fremkomsten og udbredelsen af folkehøjskoler er et centralt eksempel. Ligesom anden innovation sker social innovation inden for rammerne et kompleks af strukturer og institutioner, som kan kaldes et national innovationssystem.

Artiklen handler om uddannelse som og i tilknytning til social innovation. Som forudsætning for dette behandles også generelt karakteren af social innovation og de samfundsmæssige rammer for den. I forhold til uddannelsesfeltet fokuseres på, hvordan social innovation har præget historiske og aktuelle udviklinger. Det illustreres især gennem analyse af en case om etablering af talentundervisning i et kommunalt skolevæsen.
Original languageDanish
JournalDansk Sociologi
Volume23
Issue number4
Pages (from-to)75-90
ISSN0905-5908
Publication statusPublished - Dec 2012

Cite this