Abstract
Uddannelsen til erhvervslærer på de tekniske områder har gennem tiderne omfattet
såvel en praksisdel som en teoretisk del, men de måder, hvorpå uddannelsen har
været organiseret gennem tiden, har integreret disse dele af uddannelsen på forskellig vis. I perioden fra 1960’erne til 2010 var uddannelsen karakteriseret ved et udviklingsforløb, der omfattede forskellige uddannelser samt forskellige institutionelle tilknytninger, og hvor uddannelsen blev udviklet i forhold til prioritering af viden og kunnen. Artiklen beskriver denne udvikling med inddragelse af professionsteori, der anvendes til at rammesætte uddannelsens udvikling
såvel en praksisdel som en teoretisk del, men de måder, hvorpå uddannelsen har
været organiseret gennem tiden, har integreret disse dele af uddannelsen på forskellig vis. I perioden fra 1960’erne til 2010 var uddannelsen karakteriseret ved et udviklingsforløb, der omfattede forskellige uddannelser samt forskellige institutionelle tilknytninger, og hvor uddannelsen blev udviklet i forhold til prioritering af viden og kunnen. Artiklen beskriver denne udvikling med inddragelse af professionsteori, der anvendes til at rammesætte uddannelsens udvikling
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Uddannelseshistorie |
Volume | 51 |
Pages (from-to) | 111-129 |
Number of pages | 19 |
ISSN | 0900-226X |
Publication status | Published - 2017 |