Udpegning af potentielle sorte pletter baseret på GPS-data fra kørende biler

Robin Bjørnlund Jensen Jensen, Camilla Sloth Andersen, Niels Agerholm

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

109 Downloads (Pure)

Abstract

Der er sket en markant reduktion i antallet af omkomne på de danske veje i de senere år. Dog er antallet af tilskadekomne, der modtager behandling i Sundhedsvæsenet i forbindelse med trafikulykker kun faldet lidt. Derimod er antallet af ulykker registreret i de offentlige statistikker faldet voldsomt, hvorfor mørketallet er steget til ca. 91%. Da sortpletarbejdet, der er en hovedhjørnesten i trafiksikkerhedsarbejdet, baseres på de officielle statistikker, er det baseret på et usikkert grundlag. Artiklen tager udgangspunkt i GPS-data fra biler i det nyligt afsluttede ITS Platformsprojekt og undersøger, om koncentrationer af kraftige decelerationer og de afledte herfra, ryk, indsamlet fra kørende biler, kan anvendes som en supplerende metode til at udpege sorte pletter. Ideen baseres på den svenske konfliktstudieteknik, hvorfra der kan dokumenteres en sammenhæng mellem antallet af konflikter (nær-ulykker) og faktiske rapporterede ulykker. Denne undersøgelse baserer sig på data fra 380 biler i tre måneder, hvilket svarer til ca. 1,9 mio. km. Den antyder, at koncentrationer af store decelerationer genfindes, hvor der er store trafikmængder, men ikke nødvendigvis, hvor der kan konstateres problemer med vejnettets indretning og omgivelser. Den indikerer, at koncentrationer af store ryk kan genfindes, hvor vejnettet er uhensigtsmæssigt indrettet og/eller hvor der tidligere er konstateret ulykker. Et litteraturstudie antyder ligeledes, at ryk giver en bedre indikation på nær-ulykker end decelerationer. Til gengæld kan det konstateres, at ryk optræder koncentreret i forbindelse med ujævnheder på vejnettet, hvorfor registreringer i disse lokaliteter skal fjernes, for at ryk kan være en troværdig indikator. Endvidere konstateres det, at antallet af registrerede decelerationer/ryk i det anvendte datasæt er for lavt til at det endelig kan afklares, om sorte pletter kan identificeres ved hjælp af ryk.
Original languageDanish
JournalSelected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
Volume2015
Number of pages17
ISSN1903-1092
Publication statusPublished - 2015
EventTrafikdage - AAU, Aalborg, Denmark
Duration: 24 Aug 201525 Aug 2015

Conference

ConferenceTrafikdage
LocationAAU
CountryDenmark
CityAalborg
Period24/08/201525/08/2015

Cite this

@inproceedings{63ce6ce4badd484bb9f5ac0e58d435b9,
title = "Udpegning af potentielle sorte pletter baseret p{\aa} GPS-data fra k{\o}rende biler",
abstract = "Der er sket en markant reduktion i antallet af omkomne p{\aa} de danske veje i de senere {\aa}r. Dog er antallet af tilskadekomne, der modtager behandling i Sundhedsv{\ae}senet i forbindelse med trafikulykker kun faldet lidt. Derimod er antallet af ulykker registreret i de offentlige statistikker faldet voldsomt, hvorfor m{\o}rketallet er steget til ca. 91{\%}. Da sortpletarbejdet, der er en hovedhj{\o}rnesten i trafiksikkerhedsarbejdet, baseres p{\aa} de officielle statistikker, er det baseret p{\aa} et usikkert grundlag. Artiklen tager udgangspunkt i GPS-data fra biler i det nyligt afsluttede ITS Platformsprojekt og unders{\o}ger, om koncentrationer af kraftige decelerationer og de afledte herfra, ryk, indsamlet fra k{\o}rende biler, kan anvendes som en supplerende metode til at udpege sorte pletter. Ideen baseres p{\aa} den svenske konfliktstudieteknik, hvorfra der kan dokumenteres en sammenh{\ae}ng mellem antallet af konflikter (n{\ae}r-ulykker) og faktiske rapporterede ulykker. Denne unders{\o}gelse baserer sig p{\aa} data fra 380 biler i tre m{\aa}neder, hvilket svarer til ca. 1,9 mio. km. Den antyder, at koncentrationer af store decelerationer genfindes, hvor der er store trafikm{\ae}ngder, men ikke n{\o}dvendigvis, hvor der kan konstateres problemer med vejnettets indretning og omgivelser. Den indikerer, at koncentrationer af store ryk kan genfindes, hvor vejnettet er uhensigtsm{\ae}ssigt indrettet og/eller hvor der tidligere er konstateret ulykker. Et litteraturstudie antyder ligeledes, at ryk giver en bedre indikation p{\aa} n{\ae}r-ulykker end decelerationer. Til geng{\ae}ld kan det konstateres, at ryk optr{\ae}der koncentreret i forbindelse med uj{\ae}vnheder p{\aa} vejnettet, hvorfor registreringer i disse lokaliteter skal fjernes, for at ryk kan v{\ae}re en trov{\ae}rdig indikator. Endvidere konstateres det, at antallet af registrerede decelerationer/ryk i det anvendte datas{\ae}t er for lavt til at det endelig kan afklares, om sorte pletter kan identificeres ved hj{\ae}lp af ryk.",
keywords = "Trafiksikkerhed, Floating Car Data, Sorte pletter, Sortpletudpegning, GPS-data, Big Data",
author = "Jensen, {Robin Bj{\o}rnlund Jensen} and Andersen, {Camilla Sloth} and Niels Agerholm",
year = "2015",
language = "Dansk",
volume = "2015",
journal = "Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University",
issn = "1903-1092",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Udpegning af potentielle sorte pletter baseret på GPS-data fra kørende biler. / Jensen, Robin Bjørnlund Jensen; Andersen, Camilla Sloth; Agerholm, Niels.

In: Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University, Vol. 2015, 2015.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Udpegning af potentielle sorte pletter baseret på GPS-data fra kørende biler

AU - Jensen, Robin Bjørnlund Jensen

AU - Andersen, Camilla Sloth

AU - Agerholm, Niels

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Der er sket en markant reduktion i antallet af omkomne på de danske veje i de senere år. Dog er antallet af tilskadekomne, der modtager behandling i Sundhedsvæsenet i forbindelse med trafikulykker kun faldet lidt. Derimod er antallet af ulykker registreret i de offentlige statistikker faldet voldsomt, hvorfor mørketallet er steget til ca. 91%. Da sortpletarbejdet, der er en hovedhjørnesten i trafiksikkerhedsarbejdet, baseres på de officielle statistikker, er det baseret på et usikkert grundlag. Artiklen tager udgangspunkt i GPS-data fra biler i det nyligt afsluttede ITS Platformsprojekt og undersøger, om koncentrationer af kraftige decelerationer og de afledte herfra, ryk, indsamlet fra kørende biler, kan anvendes som en supplerende metode til at udpege sorte pletter. Ideen baseres på den svenske konfliktstudieteknik, hvorfra der kan dokumenteres en sammenhæng mellem antallet af konflikter (nær-ulykker) og faktiske rapporterede ulykker. Denne undersøgelse baserer sig på data fra 380 biler i tre måneder, hvilket svarer til ca. 1,9 mio. km. Den antyder, at koncentrationer af store decelerationer genfindes, hvor der er store trafikmængder, men ikke nødvendigvis, hvor der kan konstateres problemer med vejnettets indretning og omgivelser. Den indikerer, at koncentrationer af store ryk kan genfindes, hvor vejnettet er uhensigtsmæssigt indrettet og/eller hvor der tidligere er konstateret ulykker. Et litteraturstudie antyder ligeledes, at ryk giver en bedre indikation på nær-ulykker end decelerationer. Til gengæld kan det konstateres, at ryk optræder koncentreret i forbindelse med ujævnheder på vejnettet, hvorfor registreringer i disse lokaliteter skal fjernes, for at ryk kan være en troværdig indikator. Endvidere konstateres det, at antallet af registrerede decelerationer/ryk i det anvendte datasæt er for lavt til at det endelig kan afklares, om sorte pletter kan identificeres ved hjælp af ryk.

AB - Der er sket en markant reduktion i antallet af omkomne på de danske veje i de senere år. Dog er antallet af tilskadekomne, der modtager behandling i Sundhedsvæsenet i forbindelse med trafikulykker kun faldet lidt. Derimod er antallet af ulykker registreret i de offentlige statistikker faldet voldsomt, hvorfor mørketallet er steget til ca. 91%. Da sortpletarbejdet, der er en hovedhjørnesten i trafiksikkerhedsarbejdet, baseres på de officielle statistikker, er det baseret på et usikkert grundlag. Artiklen tager udgangspunkt i GPS-data fra biler i det nyligt afsluttede ITS Platformsprojekt og undersøger, om koncentrationer af kraftige decelerationer og de afledte herfra, ryk, indsamlet fra kørende biler, kan anvendes som en supplerende metode til at udpege sorte pletter. Ideen baseres på den svenske konfliktstudieteknik, hvorfra der kan dokumenteres en sammenhæng mellem antallet af konflikter (nær-ulykker) og faktiske rapporterede ulykker. Denne undersøgelse baserer sig på data fra 380 biler i tre måneder, hvilket svarer til ca. 1,9 mio. km. Den antyder, at koncentrationer af store decelerationer genfindes, hvor der er store trafikmængder, men ikke nødvendigvis, hvor der kan konstateres problemer med vejnettets indretning og omgivelser. Den indikerer, at koncentrationer af store ryk kan genfindes, hvor vejnettet er uhensigtsmæssigt indrettet og/eller hvor der tidligere er konstateret ulykker. Et litteraturstudie antyder ligeledes, at ryk giver en bedre indikation på nær-ulykker end decelerationer. Til gengæld kan det konstateres, at ryk optræder koncentreret i forbindelse med ujævnheder på vejnettet, hvorfor registreringer i disse lokaliteter skal fjernes, for at ryk kan være en troværdig indikator. Endvidere konstateres det, at antallet af registrerede decelerationer/ryk i det anvendte datasæt er for lavt til at det endelig kan afklares, om sorte pletter kan identificeres ved hjælp af ryk.

KW - Trafiksikkerhed

KW - Floating Car Data

KW - Sorte pletter

KW - Sortpletudpegning

KW - GPS-data

KW - Big Data

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

VL - 2015

JO - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

JF - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

SN - 1903-1092

ER -