Udpegning af potentielle sorte pletter via floating car data

Martin Splid Svendsen, Nerius Tradisauskas, Harry Lahrmann

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearch

293 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med dette paper er at undersøge, om det er muligt at udpege potentielle sorte pletter via floating car data. Der er i projektet udført teoretiske litteraturstudier for at skabe et grundlag for det senere analysearbejde, som danner baggrund for analysearbejdet. Dataene stammer fra Aalborg Universitets Spar på farten projekt, hvor deltagernes hastighed og placering på vejnettet bliver registreret. I dataanalysen bliver der analyseret på 94 personers individuelle kørselsadfærd. Ud fra kørselsadfærden bliver det vurderet, hvornår den enkelte deltager har foretaget en frivillig eller ufrivillig opbremsning. De 1097 registrerede ufrivillige opbremsninger danner grundlag for en lokalitetsudpegning, hvor i alt 12 lokaliteter har fire eller flere registrerede opbremsninger, hvilket var udpegningskriteriet. Derudover er de udpegede lokaliteter samt eventuelle problemstillinger blevet vurderet. Uheldssituationen for lokaliteten med flest deltagere repræsenteret er blevet undersøgt, hvorefter disse bliver sammenlignet med opbremsninger for at undersøge, om der er overensstemmelse mellem opbremsninger og uheld.

Til sidst er det vurderet, at metoden trods usikkerhederne kan bruges til en udpegning af potentielle sorte pletter.

Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages17
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2008
EventTrafikdage på Aalborg Universitet - Aalborg, Denmark
Duration: 25 Aug 200826 Aug 2008

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet
Country/TerritoryDenmark
CityAalborg
Period25/08/200826/08/2008

Cite this