Udpegning af potentielle sorte pletter via floating car data

Martin Splid Svendsen, Nerius Tradisauskas, Harry Lahrmann

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearch

158 Downloads (Pure)

Abstract

Formålet med dette paper er at undersøge, om det er muligt at udpege potentielle sorte pletter via floating car data. Der er i projektet udført teoretiske litteraturstudier for at skabe et grundlag for det senere analysearbejde, som danner baggrund for analysearbejdet. Dataene stammer fra Aalborg Universitets Spar på farten projekt, hvor deltagernes hastighed og placering på vejnettet bliver registreret. I dataanalysen bliver der analyseret på 94 personers individuelle kørselsadfærd. Ud fra kørselsadfærden bliver det vurderet, hvornår den enkelte deltager har foretaget en frivillig eller ufrivillig opbremsning. De 1097 registrerede ufrivillige opbremsninger danner grundlag for en lokalitetsudpegning, hvor i alt 12 lokaliteter har fire eller flere registrerede opbremsninger, hvilket var udpegningskriteriet. Derudover er de udpegede lokaliteter samt eventuelle problemstillinger blevet vurderet. Uheldssituationen for lokaliteten med flest deltagere repræsenteret er blevet undersøgt, hvorefter disse bliver sammenlignet med opbremsninger for at undersøge, om der er overensstemmelse mellem opbremsninger og uheld.

Til sidst er det vurderet, at metoden trods usikkerhederne kan bruges til en udpegning af potentielle sorte pletter.

Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages17
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2008
EventTrafikdage på Aalborg Universitet - Aalborg, Denmark
Duration: 25 Aug 200826 Aug 2008

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period25/08/200826/08/2008

Cite this

@inproceedings{32922f607e4411dd8b88000ea68e967b,
title = "Udpegning af potentielle sorte pletter via floating car data",
abstract = "Form{\aa}let med dette paper er at unders{\o}ge, om det er muligt at udpege potentielle sorte pletter via floating car data. Der er i projektet udf{\o}rt teoretiske litteraturstudier for at skabe et grundlag for det senere analysearbejde, som danner baggrund for analysearbejdet. Dataene stammer fra Aalborg Universitets Spar p{\aa} farten projekt, hvor deltagernes hastighed og placering p{\aa} vejnettet bliver registreret. I dataanalysen bliver der analyseret p{\aa} 94 personers individuelle k{\o}rselsadf{\ae}rd. Ud fra k{\o}rselsadf{\ae}rden bliver det vurderet, hvorn{\aa}r den enkelte deltager har foretaget en frivillig eller ufrivillig opbremsning. De 1097 registrerede ufrivillige opbremsninger danner grundlag for en lokalitetsudpegning, hvor i alt 12 lokaliteter har fire eller flere registrerede opbremsninger, hvilket var udpegningskriteriet. Derudover er de udpegede lokaliteter samt eventuelle problemstillinger blevet vurderet. Uheldssituationen for lokaliteten med flest deltagere repr{\ae}senteret er blevet unders{\o}gt, hvorefter disse bliver sammenlignet med opbremsninger for at unders{\o}ge, om der er overensstemmelse mellem opbremsninger og uheld.Til sidst er det vurderet, at metoden trods usikkerhederne kan bruges til en udpegning af potentielle sorte pletter.",
author = "{Splid Svendsen}, Martin and Nerius Tradisauskas and Harry Lahrmann",
year = "2008",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Udpegning af potentielle sorte pletter via floating car data. / Splid Svendsen, Martin; Tradisauskas, Nerius; Lahrmann, Harry.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2008.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearch

TY - GEN

T1 - Udpegning af potentielle sorte pletter via floating car data

AU - Splid Svendsen, Martin

AU - Tradisauskas, Nerius

AU - Lahrmann, Harry

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Formålet med dette paper er at undersøge, om det er muligt at udpege potentielle sorte pletter via floating car data. Der er i projektet udført teoretiske litteraturstudier for at skabe et grundlag for det senere analysearbejde, som danner baggrund for analysearbejdet. Dataene stammer fra Aalborg Universitets Spar på farten projekt, hvor deltagernes hastighed og placering på vejnettet bliver registreret. I dataanalysen bliver der analyseret på 94 personers individuelle kørselsadfærd. Ud fra kørselsadfærden bliver det vurderet, hvornår den enkelte deltager har foretaget en frivillig eller ufrivillig opbremsning. De 1097 registrerede ufrivillige opbremsninger danner grundlag for en lokalitetsudpegning, hvor i alt 12 lokaliteter har fire eller flere registrerede opbremsninger, hvilket var udpegningskriteriet. Derudover er de udpegede lokaliteter samt eventuelle problemstillinger blevet vurderet. Uheldssituationen for lokaliteten med flest deltagere repræsenteret er blevet undersøgt, hvorefter disse bliver sammenlignet med opbremsninger for at undersøge, om der er overensstemmelse mellem opbremsninger og uheld.Til sidst er det vurderet, at metoden trods usikkerhederne kan bruges til en udpegning af potentielle sorte pletter.

AB - Formålet med dette paper er at undersøge, om det er muligt at udpege potentielle sorte pletter via floating car data. Der er i projektet udført teoretiske litteraturstudier for at skabe et grundlag for det senere analysearbejde, som danner baggrund for analysearbejdet. Dataene stammer fra Aalborg Universitets Spar på farten projekt, hvor deltagernes hastighed og placering på vejnettet bliver registreret. I dataanalysen bliver der analyseret på 94 personers individuelle kørselsadfærd. Ud fra kørselsadfærden bliver det vurderet, hvornår den enkelte deltager har foretaget en frivillig eller ufrivillig opbremsning. De 1097 registrerede ufrivillige opbremsninger danner grundlag for en lokalitetsudpegning, hvor i alt 12 lokaliteter har fire eller flere registrerede opbremsninger, hvilket var udpegningskriteriet. Derudover er de udpegede lokaliteter samt eventuelle problemstillinger blevet vurderet. Uheldssituationen for lokaliteten med flest deltagere repræsenteret er blevet undersøgt, hvorefter disse bliver sammenlignet med opbremsninger for at undersøge, om der er overensstemmelse mellem opbremsninger og uheld.Til sidst er det vurderet, at metoden trods usikkerhederne kan bruges til en udpegning af potentielle sorte pletter.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -