Udvikling af ledelse via ledelseskoncepter – hvorledes giver det mening?

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Kapitlet er baseret på et forskningsprojekt om ledelsesudvikling i en kommune.
Fokus for undersøgelsen er lederes dilemmaer og muligheder for at skabe mening i spændingsfeltet mellem en klassisk funktionalistisk top-down tilgang til ledelsesudvikling og en postmoderne bottom-up tilgang til udvikling af egen ledelsespraksis. Undersøgelsen er et casestudie over et år i en kommunal organisation, og baseret på kvalitative metoder. Leadership Pipeline introduceres, da organisationen baserer ledelsesudvikling på dette koncept. Teoretisk gives et overblik over forskningen i ledelsesudvikling, som relateres til den konkrete case og kontekst. Herefter præsenteres en social-kulturel læringsforståelse belyst gennem Wengers begreber om læring i praksisfællesskaber og meningsforhandling, som anvendes i analyser af empirien. I analysen identificeres to typer af behov for ledelsesudvikling; strukturelle og kulturelle. Analysen viser,at forbindelsen mellem koncept og daglig praksis sker bedst i fælles læringsrum med dialog, refleksion og meningsforhandling, hvor der skabes en gensidig dynamisk og balanceret vekselvirkning mellem participation og reifikation.
Original languageDanish
Title of host publicationDilemmaer i ledelse
EditorsSøren Frimann, Hanne Dauer Keller
Number of pages21
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2016
Edition1
Pages143-164
ISBN (Electronic)978-87-7112-588-7
Publication statusPublished - 2016
SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
Number1
ISSN2446-1814

Cite this

Frimann, S., Keller, H. D., & Thomassen, A. O. (2016). Udvikling af ledelse via ledelseskoncepter – hvorledes giver det mening? In S. Frimann, & H. D. Keller (Eds.), Dilemmaer i ledelse (1 ed., pp. 143-164). Aalborg Universitetsforlag. Organisatorisk læring og ledelse, No. 1 http://vbn.aau.dk/files/242785314/Dilemmaer_i_ledelse_online.pdf