Udvikling af ledelse via ledelseskoncepter – hvorledes giver det mening?

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kapitlet er baseret på et forskningsprojekt om ledelsesudvikling i en kommune.
    Fokus for undersøgelsen er lederes dilemmaer og muligheder for at skabe mening i spændingsfeltet mellem en klassisk funktionalistisk top-down tilgang til ledelsesudvikling og en postmoderne bottom-up tilgang til udvikling af egen ledelsespraksis. Undersøgelsen er et casestudie over et år i en kommunal organisation, og baseret på kvalitative metoder. Leadership Pipeline introduceres, da organisationen baserer ledelsesudvikling på dette koncept. Teoretisk gives et overblik over forskningen i ledelsesudvikling, som relateres til den konkrete case og kontekst. Herefter præsenteres en social-kulturel læringsforståelse belyst gennem Wengers begreber om læring i praksisfællesskaber og meningsforhandling, som anvendes i analyser af empirien. I analysen identificeres to typer af behov for ledelsesudvikling; strukturelle og kulturelle. Analysen viser,at forbindelsen mellem koncept og daglig praksis sker bedst i fælles læringsrum med dialog, refleksion og meningsforhandling, hvor der skabes en gensidig dynamisk og balanceret vekselvirkning mellem participation og reifikation.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDilemmaer i ledelse
    EditorsSøren Frimann, Hanne Dauer Keller
    Number of pages21
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2016
    Edition1
    Pages143-164
    ISBN (Electronic)978-87-7112-588-7
    Publication statusPublished - 2016
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    Number1
    ISSN2446-1814

    Cite this