Abstract
Kapitlet er baseret på et forskningsprojekt om ledelsesudvikling i en kommune.
Fokus for undersøgelsen er lederes dilemmaer og muligheder for at skabe mening i spændingsfeltet mellem en klassisk funktionalistisk top-down tilgang til ledelsesudvikling og en postmoderne bottom-up tilgang til udvikling af egen ledelsespraksis. Undersøgelsen er et casestudie over et år i en kommunal organisation, og baseret på kvalitative metoder. Leadership Pipeline introduceres, da organisationen baserer ledelsesudvikling på dette koncept. Teoretisk gives et overblik over forskningen i ledelsesudvikling, som relateres til den konkrete case og kontekst. Herefter præsenteres en social-kulturel læringsforståelse belyst gennem Wengers begreber om læring i praksisfællesskaber og meningsforhandling, som anvendes i analyser af empirien. I analysen identificeres to typer af behov for ledelsesudvikling; strukturelle og kulturelle. Analysen viser,at forbindelsen mellem koncept og daglig praksis sker bedst i fælles læringsrum med dialog, refleksion og meningsforhandling, hvor der skabes en gensidig dynamisk og balanceret vekselvirkning mellem participation og reifikation.
Fokus for undersøgelsen er lederes dilemmaer og muligheder for at skabe mening i spændingsfeltet mellem en klassisk funktionalistisk top-down tilgang til ledelsesudvikling og en postmoderne bottom-up tilgang til udvikling af egen ledelsespraksis. Undersøgelsen er et casestudie over et år i en kommunal organisation, og baseret på kvalitative metoder. Leadership Pipeline introduceres, da organisationen baserer ledelsesudvikling på dette koncept. Teoretisk gives et overblik over forskningen i ledelsesudvikling, som relateres til den konkrete case og kontekst. Herefter præsenteres en social-kulturel læringsforståelse belyst gennem Wengers begreber om læring i praksisfællesskaber og meningsforhandling, som anvendes i analyser af empirien. I analysen identificeres to typer af behov for ledelsesudvikling; strukturelle og kulturelle. Analysen viser,at forbindelsen mellem koncept og daglig praksis sker bedst i fælles læringsrum med dialog, refleksion og meningsforhandling, hvor der skabes en gensidig dynamisk og balanceret vekselvirkning mellem participation og reifikation.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Dilemmaer i ledelse |
Editors | Søren Frimann, Hanne Dauer Keller |
Number of pages | 21 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2016 |
Edition | 1 |
Pages | 143-164 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7112-588-7 |
Publication status | Published - 2016 |
Series | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Number | 1 |
ISSN | 2446-1814 |